چکیده:
محققان معتقدند همة انسانها در کودکی از استعداد خلاقیت برخوردارند، لکن فقدان محیطی مناسب و بیتوجهی و عدم تقویت این توانایی مانع ظهور آن میشود. برای هر جامعهای وجود افراد خلاق اهمیت زیادی دارد، زیرا جوامع در دورة انتقال و تغییر نیاز مبرمی به راهحلهای خلاق برای مسائل حال و آیندة خود دارند. توینبی معتقد است: اگر جامعه نتواند از موهبت خلاقیت حداکثر استفاده را ببرد، و بدتر از آن، اگر این توانایی را سرکوب کند، انسان از حق ذاتیاش که اشرف مخلوقات بودن است، محروم میشود. زیرا در آن صورت کمتاثیرترین مخلوقات خواهد بود. همین دلیل کافی است که جامعه برای تعلیموتربیت خلاقیت اولویت قائل شود.در آموزش خلاقیت نمیتوان به نیازهای جامعه بیاعتنا بود. یعنی نمیتوان صرفا به آموختن دانش و ارزیابی مداد و کاغذی اکتفا کرد. آموزشهای مبتنی بر نیازهای اجتماعی به لحاظ روانشناختی تعاملی مداوم میان مدرسه و جامعه در زندگی روزمره بهوجود میآورند و یادگیری را لذتبخش میکنند. نکتة اصلی و کلیدی در این روش ارتباطات خلاق و موثر است. تحتتاثیر چنین آموزشی، دانشآموزان اجتماعیتر خواهند شد که متعاقبا پیشرفت تحصیلی و رشد روانی ـ اجتماعی آنها را نیز در پی خواهد داشت
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: مدرسه خلاق، خلاق، آموزش و یادگیری مدرسة خلاق را میتوان بهعنوان یک اجتماع یادگیری مطرح کرد، چرا که تعداد زیادی از بزرگسالان، والدین دانشآموزان، متخصصان و افراد از حرفههای گوناگون و بهطور کلی افراد علاقهمند به همکاری میتوانند در فعالیتهای آموزشی و یادگیری مدرسه درگیر شوند؛ بهطوریکه بزرگسالان و دانشآموزان با هم به برنامهریزی بپردازند.
به عبارت دیگر، در مدرسة خلاق همة افرادی که دوست دارند با مجموعة آموزشی آن همکاری داشته باشند، بدون در نظر گرفتن پست و مقام یا حرفه و شغل آنها، میتوانند تجاربشان را در این مدرسه با بچهها و کارکنان به اشتراک بگذارند.
در حقیقت مدرسة خلاق مانند آزمایشگاهی است که در آن میتوان تجارب عملی کسب کرد و این کار با همکاری و مشارکت همة افراد علاقهمند در به اشتراک گذاشتن تجارب خود صورت میپذیرد.
زمانی که مدرسة خلاق بهعنوان یک اجتماع یادگیری در نظر گرفته شود، احساس مثبت و علاقه و محبت اعضا نسبت به هم بهطور مداوم بازتولید میشود؛ اجتماعی شبیه یک خانوادة بزرگ که اعضا با یکدیگر بهصورت جمعی کار میکنند و بر عشق، اهمیت دادن به هم و تقسیم کار با هم تأکید زیادی دارند.
کار گروهی یا تقسیم کار و سهیم بودن کل اعضای اجتماع یادگیری در موفقیت گروه، قسمتی از فلسفة کلی مدرسه خلاق است و برای همة جنبههای فرایند تعلیموتربیت باید بهکار گرفته شود.
پژوهشی از بنارد۲ (۱۹۹۰) نشان میدهد که تعالیم گروهی اعضای یک گروه همسال، یک شبکة اجتماعی ایجاد میکند و در این اجتماع همیشه فردی برای کمک به پر کردن خلأ دیگران باید وجود داشته باشد تا همه با هم و بهطور یکسان حرکت کنند و فرصتهای برابر بهدست آورند."