چکیده:
روشهای مرسوم یاددهی- یادگیری در تدریس زبان، دانشآموزان را کسل میکند و در آنها انگیزهای برای شرکت در فعالیتهای کلاسی ایجاد نمیکند. اقدامپژوهی حاضر به توصیف نقش موثر استفاده از هوشهای چندگانه در ایجاد فضایی نشاطآور و فعال در کلاس زبان میپردازد. مقاله حاضر با بررسی مطالعاتی که محققان در مورد چگونگی استفاده از هوش چندگانه در کلاس درس زبان انجام دادهاند، به بررسی کاربردهای هوشهای چندگانه در تدریس و یادگیری لغات زبان انگلیسی میپردازد. بدین منظور، نخست دانشآموزان را با انواع فعالیتها و تمرینات متنوعی که براساس هشت نوع هوش چندگانة آنهاست آشنا شدند. در نهایت، تدریس و یادگیری لغات براساس این تئوری منجر به فعالیت کلاسی بیشتر و ایجاد علاقه در بین دانشآموزان شد. از معلمان زبان انتظار میرود از طریق آشنا شدن با تفاوتهای هوشی فردی دانشآموزان و در نتیجه معرفی مطالب درسی به روشهای متنوع و متناسب با هوشهای چندگانه فضایی شادتر و فعالتر در کلاس ایجاد کنند.
خلاصه ماشینی:
"MI theory can help teachers to expand their current teaching repertoires to include a broader range of techniques, materials and methods for reaching an ever wider and more various range of learners, since it may be that some students have not responded well in the past because their preferred intelligences were not being stimulated by the teaching approach هوش بدنی- حرکتی) mime, cooperative games, communication with body language and hand signal, flashcards, drama, take a walk and read all the words you find or discuss the story To document musical intelligence (هوش موسیقایی) playing recorded music, rhythms, songs, creating rhythms to practice vocabulary or reading/ choral reading, read the story with great emotion To document interpersonal intelligence (هوش ارتباط گروهی) peer teaching, board games, letter writing/ pen pals, postcards, tape an interview with a significant mentor, surveys and polls, group writing projects, simulations, class newspapers, mailing list of yahoo groups, weblogs-wiki To document intrapersonal intelligence (هوش درونفردی) reflection periods, journal keeping, goal setting session, options for homework, developing a family history, learning logs, weblogs To document naturalist intelligence (هوش طبیعت گرا) background music, identifying and categorizing your surroundings or read articles about nature Table 1: MI- Based Wocabulary Learning and Teaching Activities Visual/Spatial Logical/Mathematical Verbal/Linguistic / / Bodily/ Kinesthetic Intrapersonal 8 Ways of Knowing Musical/Rythmic Naturalist Interapersonal ـ through Multiple Intelligence Based Teaching Strategies in High School English Classes Teacher as a Researcher هوش بیانی- کلامی) audiotapes of reading or storytelling, word puzzles, reading skills checklist, writing activities, storytelling/ reading to class, vocabulary log, vocabulary activities, summarizing in your own words, journal keeping, letters/ notes, learning logs, dictionary, cloze passage, tape recording your words ,class newspapers, weblogs, mailing list of yahoo groups To document logical-mathematical intelligence (هوش منطقی- ریاضی) word games on the board or smart board, classification and categorization of the words, word order activities/ scrambled sentences, word puzzles, describing charts and graphs, gap activities, Cloze passage, sequencing information/ outlining, explore the origins of words, "odd on out" game for words, write directions for a job, write headlines for a story, arrange pictures in a logical sequence To document spatial intelligence (هوش فضایی- بصری) imaginative storytelling, color cues, draw and paint, design a logo, visual presentations (video, slide photography), take a survey and put information in a chart, cut out words from a magazine and use them in a letter To document bodily-kinesthetic intelligence ( find out more about students' strengths and weaknesses as related to the learning process" (p."