چکیده:
اسناد بالادستی، نقشة راه و سندهای کلان حوزة سیاستگذاری علمی و فرهنگی کشور بوده و مستلزم توجه و دقت بیش از پیش هستند. حوزة آموزش زبانهای خارجی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی کشور ما همواره با چالشها، محدودیتها و البته از دیگرسو فرصتهایی روبهرو بوده و طوری که این حوزه را به ساحتی چالشبرانگیز مبدل ساخته است. در این مقاله الزامات و هدفگذاریهای چهار سند کلان علمی ـ فرهنگی کشور، شامل نقشة جامع علمی کشور، سند چشمانداز بیستساله، سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت و در نهایت برنامة درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان میثاقهای جمعی حوزههای علمی و فرهنگی کشور مورد بررسی قرار میگیرد. بیشک آشنایی با این الزامات و سیاستگذاریها برای تمامی فعالان عرصه آموزش زبانهای خارجی در کشورمان در هر دو سطح صف و ستاد حائز اهمیت و ارزش است
خلاصه ماشینی:
"در فصل دوم این سند که به وضعیت مطلوب علم و فناوری اختصاص یافته چشمانداز علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی اینگونه ترسیم گردیده است: «توانا در تولید و توسعه علم، فناوری و نوآوری و بهکارگیری دستاوردها در کلیة حوزهها، حائز رتبه نخست منطقه در اولویتهای علم و فناوری کشور، برجسته در حوزة فناوریهای نوین در سطح جهانی، دارای تمدنی شکوفا، روزآمد و حکمت بنیان مبتنی بر هویت اسلامی ایرانی» همچنین در بخش سیاستهای کلی توسعه علم و فناوری و نوآوری سند مذکور میخوانیم: «تعامل سازنده با مراکز پیشرفته علمی و فناوری جهان با هدف بهرهگیری از مزیتهای نسبی و رقابتی موجود و کشف و آفرینش مزیتهای جدید نسبی و رقابتی در بازار جهانی در حوزة سرمایههای دانشی، انسانی و مالی» شایان ذکر است که از بین مجموعه راهبردهای موردنظر این سند راهبرد کلان شماره ۹، با عنوان "تعامل فعال و اثرگذار در حوزة علم و فناوری با کشورهای دیگر بهویژه کشورهای منطقه و جهان اسلام" ارتباط تنگاتنگی با شیوه آموزش زبانهای خارجی در کشورمان دارد.
Now a list of activities for pleasure and profit, for incentive-building and for professional development,that can converge the school year with leisure/spare time: The question is not that learners or teacher lack ‘incentives’."