چکیده:
وجود دریاچه ارومیه در حد فاصل استان های آذربایجان شرقی و غربی به عنوان یکی از نادرترین زیستگاه هایدنیا، منظره های زیبا و بدیع ایجاد نموده است . در صورت ایجاد یک راه مناسب و فراهم نمودن شرایط لازم از طریقاحداث جاده روی دریاچه، این دریاچه و منطقه اطراف آن رامی توان به یکی از قطب های گردشگری ملی و بین المللی تبدیل نمود. در عین حال، ایجاد جاده روی دریاچه ارومیهمی تواند به آسان کردن تردد میان مراکز دو استان مهم نقش بسیار تاثیرگذار در پیشرفت این مناطق ایفا نماید . ازطرف دیگراحداث این جاده برروی دریاچه، طبعا با این منافع ملی و بین المللی، اثرات منفی بسیاری بر دریاچه ای باویژگی های بوم شناختی حساس و بسیار شکننده و نیز بر مسائل اقتصادی و اجتماعی منطقه خواهد گذاشت .بنابراین، مطالعه عمیق تر اثرات زیست محیطی احداث این جاده روی این اکوسیستم ویژه و منحصر به فرد کهحساسیت های ملی و بین المللی نیز دارد، ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. در این پژوهش سعی گردیده است اثراتزیست محیطی مهم احداث جاده شهید کلانتری بر حوزه دریاچه و در مقابل اثرات خود حوزه دریاچه ارومیه بر احداثجاده شهید کلانتری مورد تحلیل قرار بگیرد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به ین شر یط ، جهت حداقل رساندن ثرات وارده بر سیستم بوم شناختی و اقتصاد منطقه ، ثرات زیست محیطی مهم احداث جاده شهید کلانتری بر دریاچه ارومیه و ثرات خود دریاچه بر روی جاده مورد بررسی قرار گرفته است .
اگر موقعیت مصب رودخانه ها را نسبت به جادة در دست احداث در نظر بگیریم ، نسبت آب های ورودی به بخش واقع در جنوب جاده به آب هایی که به بخش واقع در شمال جاده وارد می شوند، از مقدار فوق هم بیشتر خواهد بود و اگر جاده فاقد معبر لازم و کافی برای جریان آب از بخش جنوبی به بخش شمالی باشد، جسم راه ، مانند سدی عمل کرده ، سطح آب در بخش جنوبی بالا ١- دومارتن بین درجه حرارت و مقدار رطوبت رابطه تجربی زیر را پیدا کرد.
خلاصه ای از منافع قتصادی تکمیل بزرگراه شهید کلا تری : - صرفه جویی در مسافت و زمان عبور و مرور - رشد توریسم - یجاد فرصت های شغلی - سهولت در صادرات و واردات - کاهش در حجم ترافیک جاده های کنونی - افز یش سطح درآمد ملی - افز یش قیمت املاک در مجاورت بزرگراه - کاهش خسارت های مالی و جانی ناشی از تصادف های را ندگی در جاده های پر یچ و خم تبریز- ارومیه - بات سیاسی و امن تی - رونق کشاورزی ب) اثرات منفی احداث جاده شهید کلانتری : از جمله عوارض منفی احداث ین جاده می توان به یجاد اختلال در چرخه طبیعی آب دریاچه ، رسوب گذاری غیر متعارف ، کاهش ظرفیت خودپالایی ٢ آب دریاچه و تاثیر بر فون و فلور منطقه اشاره کرد."