چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه نگرش مدیران به تغییروتحول و نوآوری با یادگیری سازمانی در دبیرستان های شهر تهران در سال تحصیلی ٨٥-١٣٨٤ انجام شد. روش پژوهش پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش مدیران دبیرستان های دخترانه و پسرانه شهر تهران با تعداد ٢٤٠٠نفر بود. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ٤٣٧نفر تعیین شد و از طریق نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. داده ها با استفاده از آزمون خی دو و ضریب همبستگی پارشیال تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نگرش مدیران به تغییروتحول و نوآوری با یادگیری سازمانی در سطح (٠.٠١) رابطه وجود دارد و همبستگی بدست آمده مثبت و مستقیم است .
خلاصه ماشینی:
"همچنـین Knowledge- creating organization Kowest سنگه 1 (١٩٩٩) بر این باور است فرمان های یادگیری سازمانی بارها اسـتفاده شـده انـد و ثابـت شـده است که در ایجاد تغییر و نوآوری های بنیادی که به پیشرفت خارق العـاده ای منجـر شـده انـد تـاثیر بسزایی دارند و یادگیری گروهی را فرآیند توسعه ظرفیت گروه برای خلق نتایج تعریـف مـی کنـد که هریک از اعضا به دنبـال آن هـستند(بـه نقـل از مـشایخی و همکـاران ،١٣٨٤،ص ١٦).
ریسنر 3 (٢٠٠٥)، پژوهش خود را درشمال شرقی انگلستان تحت عنوان «یـادگیری و نـوآوری : تحلیلی مشروح » انجام داده است ، نتایج ایـن پـژوهش نـشان داد کـه تغییـر سـازمانی بـا یـادگیری و فرهنگ عمیقا با هم عجین هستند و موفقیت این مورد مطالعه تا حد زیادی به خاطر فرهنگ خـاص کارکنان و فرهنگ یادگیری ویژه ای می باشد که در آن منعکس شده است که مـی توانـد توسـط تعامل های سازمانی به شرکت های دیگرانتقال داده ، حفظ شود و ادامه پیدا کند.
٠١)رابطه معناداری وجود دارد ایـن فرضـیه بـا نتـایج پـژوهش ریـسنر (٢٠٠٥) کـه در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که فرصت های یادگیری باعث تغییرات در رفتار و سـلامت جسمی و روحی آنها و ایجاد آمادگی در آنها بـرای پـذیرش تغییـرات محیطـی مـی گـردد همـسو است .
نتایج فرضیه چهارم نشان داد که بین نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری در سطح گروهی رابطـه معنادار وجود دارد این یافته با نتیجه پژوهش الهـی (١٣٧٨) کـه نـشان داد فـراهم نمـودن امکانـات ، تسهیلات پژوهشی و آموزش بر خلاقیت و نوآوری کارکنان مؤثر است و با نتایج پژوهش زانگ و همکاران (٢٠٠٦) به این صورت که آن گروه از مـدیران کـه جـزء سـازمان هـای نـوآور بودنـد از تشویق برای یادگیری عمیق تر و وسیع استفاده می کردند، همسو است ."