چکیده:
این مقاله به بررسی نگرش کارکنان مدارس نسبت به تعارض و رابطه آن با شیوه برخورد کارکنان بـا تعـارض پرداختـه است . همچنین رابطه برخی متغییر ها نظیر جنسیت ، مدرک تحـصیلی و سـابقه کارکارکنـان بـا نگـرش نـسبت آنهـا بـه تعارض مطالعه شده است . جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ، معاونان ومعلمان مدارس ابتدایی و متوسطه شهر اصـفهان در سال تحصیلی ٧٩- ١٣٧٨ (١٣٠٥٨نفر) بود. حجم نمونه برابـر بـا ٥٢٤ نفـر بـه روش نمونـه گیـری خوشـه ای تـصادفی انتخاب شـد. اطلاعـات مـورد نیـاز بـا اسـتفاده از دو پرسـشنامه جداگانـه بـسته - پاسـخ جمـع آوری گردیـد. اطلاعـات جمع آوری شده با استفاده از آزمون خی دو تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد افرادی که نگرش منفی به تعارض دارند درمقایسه با افرادی که نگرش مثبت به تعارض دارند به اجتناب و کناره گیری از تعارض تمایل بیشتری نشان می دهند .
خلاصه ماشینی:
"نـامبرده تنهـا دربخـشی از Rahim Pendharkear پژوهش خود به این نتیجه رسیده است که مدیرانی که نگرش منفـی بـه تعـارض دارنـد بـیش از مدیران دارای نگرش مثبت به تعارض از روش های رقابتی و اجتنـاب جهـت کنتـرل تعـارض بهـره می جویند.
ازاین رو این پژوهش بـرای پاسـخ گـویی بـه ایـن پرسـش کـه آیـا بـین نگـرش کارکنان مدارس نسبت به تعارض با کاربرد و شیوه حل تعـارض توسـط آنـان رابطـه وجـود دارد؟ انجام شده است .
براساس پرسش یاد شده سه فرضیه به شرح زیر مطرح گردیده است : فرضیه اول : بین برخی از مشخصه های فردی کارکنان نظیر( جنسیت ، سـن ، سـابقه کـار و مـدرک تحصیلی ) و نگرش آنان نسبت به تعارض رابطه وجود دارد.
فرضیه دوم : کارکنانی که نگرش مثبت ( روابط انسانی وتعاملی ) نسبت به تعـارض دارنـد بیـشتر از کارکنـانی کـه نگـرش منفـی (سـنتی ) نـسبت بـه تعـارض دارنـد، از شـیوه همکـاری و راهبـرد راه حل گرایی در برخورد با تعارض های بین فردی استفاده می کنند.
یعنی می توان گفت در جامعـه ای کـه این نمونه از آن انتخاب شده است ؛ افرادی که دارای نگرش منفی نسبت به تعارض هستند بـیش از افراد با نگرش مثبت به تعارض از موقعیت های تعارضی اجتناب می ورزند.
بحث و نتیجه گیری مطابق نتایج جدول (١) در این پژوهش شواهد پایداری مبنی بر تـاثیر متغیرهـای جنـسیت و سـن و سابقه کار در نگرش آنان نسبت به تعارض یافت نشده است و به مطالعه و بررسـی بیـشتر نیـاز دارد."