چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی پارس آباد مغان بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی (٤٥ =N ) و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان (2054=N )در سال تحصیلی ٨٧-٨٦ بود. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان ٤٠ نفر هیأت علمی و ٨٠٠ نفر دانشجو برآورد گردید و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای گردآوری داد ه ها از پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی سیبریا شرینگ وپرسشنامه اثربخشی محقق ساخته استفاده شد. داده ها به کمک ضریب همبستگی پیرسون ورگرسیون چند متغیره تجزیه وتحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان دادکه ، بین مؤلفه های هوش هیجانی واثربخشی اعضای هیأت علمی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد (٠.٠١> p). از میان ٥ مؤلفه هوش هیجانی ، سه مؤلفه خودانگیختگی ، همدلی و مهارتهای اجتماعی پیش بینی کننده های مناسبی برای اثربخشی اعضای هیأت علمی هستند (0.01>p).
خلاصه ماشینی:
"عیدی (١٣٨٦) به بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیأت علمی تربیت بدنی و اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی (دولتی ) تهران پرداخته است ، نتیجه تحقیق حاکی از آن بود که میان هوش هیجانی و مولفه های آن واثربخشی دانشکده های تربیت بدنی رابطه معناداری وجود دارد.
اما از Sy, thomas Zembylas,Michalins Drew,Toddl نظر مورد اعتماد کارکنان و دانشجویان واقع شدن به قدری ضعیف و پایین باشند که امکان برقراری ارتباط موثر با تمام رده ها و گروههای سازمانی را از دست بدهند،بنا بر این برای ارتقاء اثر بخشی فردی ،گروهی و سازمانی داشتن مهارتهای اجتماعی و هوش هیجانی مناسب ضروری است .
براساس پرسش یاد شده شش فرضیه به شرح زیر مطرح گردیده است : فرضیه های پژوهش ١ بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیأت علمی رابطه معنادار وجود دارد.
٠٥ تائید فرضیه ٦ مطابق اطلاعات مندرج در جدول شماره ٢و براساس معادلـه رگرسـیونی چنـد گانـه بـرای تبیین میزان اثر بخشی اعضای هیأت علمی بر حسب مولفه های هوش هیجانی کـه شـامل خـود آگاهی ،خود تنظیمی ، خود انگیختگی ،همدلی ومهارتهای اجتماعی می باشد ملاحظـه شـد کـه در نهایت مولفه های خـود انگیختگی ،همـدلی ومهارتهـای اجتمـاعی در مـدل بـاقی ماندندکـه میزان ضریب همبستگی چند گانه آنها با متغیر وابـسته برابربـا ٠.
و بالاخره نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین ٥ مؤلفه ی هوش هیجانی ، سه مؤلفه آن یعنی خودانگیختگی ، همدلی و مهارتهای اجتماعی پیش بینی کننده ی قابل اعتمادی برای اثربخشی اعضای هیأت علمی می باشند."