چکیده:
پژوهش حاضر، باهدف بررسی تأثیر تفکر فلسفی مدیران مدارس بر بهداشت روانی آنان اجرا گردید. این پژوهش از نوع پژوهش های توصیفی بود و در دو مرحله انجام گرفته است : ١- سنجش تفکر فلسفی مدیران از طریق آزمون نگرش سنج جونز. ٢- نظرسنجی از معلمان پیرامون رعایت اصول و مبانی اولیه بهداشت روانی از سوی مدیران آنان از طریق پرسشنامه محقق ساخته . جامعه اماری این پزوهش کلیه مدیران و معلمان دوره ابتدایی منطقه ٣و٤ شهرستان تهران بود. حجم نمونه تحقیق شامل ٣٥ نفر مدیر و ١٥٠ نفر معلم بود که به طور تصادفی ساده انتخاب شده بودند.برای تجزیه و تحلیل داده ها ازازمون ضریب همبستگی پیرسون و آزمون T برای گروه های مستقل استفاده گردید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد تفکر فلسفی مدیران بر بهداشت روانی آنان تأثیر مثبت دارد، مدیران با تفکر فلسفی برای معلمان احترام و ارزش بیشتری قائلند، مدیران با تفکر فلسفی در شناخت و درک شرایط واقعی معلمان توانایی بیشتری دارند، مدیران اب رکفت یفسلف به ربقراری روابط اب ماملعن وتجه رتشیب ی اشنن می دهند، مدیران با تفکر فلسفی به مشارکت معلمان در تصمیم گیریها اهمیت بیشتری می دهند و مدیران با تفکر فلسفی به نیازهای معلمان توجه بیشتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"ب - استفاده از پرسشنامه و آزمون : جهت جمع آوری اطلاعات در خصوص رعایت اصول و مبانی اولیه بهداشت روانی از سوی مدیران (١-توان برقراری رابطه با دیگران ٢-توان ارزیابی درست از خود ٣-داشتن عواطف و احساسات متعادل ٤-توان بهره گیری از امکانات ، منابع و مواهب ٥-داشتن اعتماد به نفس و احساس کفایت ٦- احاسس امت ین و ارامش خاطر ٧- احترام به خود و دیگران ٨-مسوولیت پذیر بودن ٩- خود کنترلی ١- احساس رضایت و شادی )، پرسشنام ای در٣٠ سوال و از نوع لیکرت تهیه و تدوین گردیده است و همچنین آزمون IBT جونز جهت (جمع آوری اطلاعات در خصوص تفکر فلسفی مدیران ) در نظر گرفته شده است .
یافته ها با توجه به نتایج بدست آمده در خصوص فرضیه اصلی و فرضیه های فرعی می توان گفت که بین تفکر فلسفی مدیران با رعایت اصول و مبانی اولیه بهداشت روانی از سوی آنان ارتباط معنی دار وجود دارد که بیانگر تأیید فرضیه های پژوهش است .
همچنین یافته های این تحقیق با نتایج تحقیق فیلیپ جی اسمیت (٦ ١٩) که بین ذهنیت فلسفی مدیران و روحیه بالای معلمان رابطه معنی دار وجود دارد همسو است .
چرا که مدیران با تفکر منطقی و با خصوصیات فلسفی بدلیل برخورداری از بعد انعطاف پذیری فکری و رهایی از جمود فکری و روانی در موقعیتهای هیجانی و عاطفی رفتار مناسبی با توجه به اهداف دور مدرسه نشان می دهند، که این امر خود بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در سلامت روان دانش آموزان و خانواده ها و نهایتا سلامت روان جامعه و پیشرفت کشور تاثیر بسزایی دارد بنابرین لازم است در این خصوص آموزش های لازم در حوضه آموزش و پرورش توسط متخصصین علوم تربیتی و بطور کلی علوم رفتاری صورت پذیرد تا هر چه بیشتر شاهد شکوفایی استعدادها و سلامت روان آنان در آموزش و پرورش باشیم ."