خلاصه ماشینی:
"نه فال و نه تماشا روحالله نادری رقاص و کسی که در حال راه رفتن است هردو حرکت میکنند، شعر و گفتوگوی روزمره هردو از کلمات تشکیل شدهاند، اما حرکت در رقص و کلمه در شعر با کلمات و حرکات زندگی روزمره تفاوت دارد و همین ویژگی «جادو»یی است که هنر را از زندگی تعالی میبخشد.
اما تفاوت خلق دوم با اول آن است که هنوز به حجاب «آشنایی» در نیامده است، لذا «هاله»ای از غربت پیرامونش را فرا گرفته است که سبب میشود در برخورد اول «حیرتزا» باشد (و مسافر شبیه مخاطب هنر شود).
اما شاید بارزترین تفاوتی که میان سفر قدسی و غیرقدسی و زیارت و سیاحت وجود دارد فقدان امر «جلال»ی در سیاحت باشد.
اگر نمازگزاری که نمازش روح ندارد چون پرندهای است که به زمین نوک میکوبد، شاید زائر غیرمقدس چون پرندهای است که از لانهاش برای جمعآوری غذا بیرون میرود ولی فراموش میکند که برای چهکاری از لانه خارج شده بود!"