خلاصه ماشینی:
"اندیشهی مرحوم فردید ریشه در عرفان نظری اسلامی و بهطور مشخص، عرفان ابنعربی و تکیه بر میراث حکمت اسلامی داشت و ایشان به روح و بنیان فقه شیعه تقید و آن را باور داشتند؛ در عین حال در مسیر شناخت ماهیت غرب مدرن از برخی آموزههای هایدگری بهره میگرفتند؛ این فرق دارد با اینکه بگوییم ایشان هایدگری هستند.
اگر در سیری، عالم شخص، مدرن و اندیشهی اسلامی، ظاهر و زینتی برای باطنی که غیردینی است، شود، التقاط رخ داده است؛ درحالیکه زمانی روح و عالم، دینی است، اما در مبارزهای که صورت میگیرد، از سلاحهایی استفاده میشود که ممکن است حتی منتقدینی که خود در مغربزمین بوده و حتی تا حدی هم غربی هستند -البته نه لزوما- در اختیار ما قرار داده باشند و این به معنای التقاط نیست."