خلاصه ماشینی:
"به هر روی، نقد کچویان از پیوستگی تاریخی و وجودی میان علم جامعهشناسی با تجدد، بهعنوان یک صورت ممکن از هستی و حیات انسانی و تمدنی آغاز میشود.
در توضیح این سخن باید گفت که دعوی اعتبار عام علم مدرن، با وجود تصدیق پیوند آن با وضع تاریخی تمدن مدرن، تنها در یک صورت میتواند موجه بماند: درصورتیکه تجدد را مطابق فهم کلاسیک قرن هجده و نوزدهمی، تحولی «معرفتشناختی» از جهل به علم و از ناعقلانیت به عقلانیت بیانگاریم.
آنچه تا اینجا در ربط با ایدهی «مرگ جامعهشناسی» ذکر شد را میتوان خلاصه کرد: جامعهشناسی، صورتی تاریخی از آگاهی اجتماعی است که با ظهور گونهای خاص و منحصربهفرد از تاریخ و جهان انسانی -تجدد- نسبت دارد.
»8 البته در مقابل، از نظر کچویان دیدگاه متعارف نسبت به علم که مشخصا در فلسفهی کلاسیک نمود دارد نیز با هستیشناسی و انسانشناسی دینی ناسازگار است؛ چراکه وابستگی و فقر و اضطرار حقیقی انسان نسبت به هدایت و فیض الهی و احتیاج عقل بشری به نبی و امام را در مقام درک حقیقت و نیل به سعادت نادیده میانگارد.
و اما نکتهی اخیر در باب ایدهی «مرگ جامعهشناسی» آن است که به نظر کچویان جامعهشناسی اعتبار خود را بهعنوان یک «علم» حتی در تمدن مدرن هم از دست داده است و این نکتهای است که ایدهی «مرگ جامعهشناسی» را کامل میکند.
جامعهشناسی زمانی تنها زبان مشروع تجدد محسوب میشد که هنوز تجدد خود را بهعنوان صورت درست آگاهی و شکل نهایی و تکاملیافتهی حیات اجتماعی انسان میشناخت و نسبت خودمدارانهی خود و علوم پرورشیافته در دامان خود را با دیگر تمدنها، بر اساس این شناخت تنظیم میکرد."