خلاصه ماشینی:
"حال جا دارد بپرسیم چرا پوشیدگی که زیبایی است، زشت جلوه کرده است و برهنگی که به تصریح قرآن آشکار شدن زشتی است، شاخص زیبایی در جامعهی ما شده است؟ پاسخ روشن است، وقتی در همهی زوایای زندگی غریزه بر هر چیز دیگر مقدم شد، زشت و زیبا، خوب و بد نیز در همان چارچوب تعیین میشود.
حتی اگر نظریات غربی نمایندگی سیاسی مجلس در صورتهای قیمومیت (نمایندگان بهتر از مردم میفهمند)، وکالت (نمایندگان نظرات مردم را منعکس می کنند)، مشابهت (نمایندگان شبیهترین افراد به مردم هستند) و نشانی خاص (لزومی ندارد نمایندگان هر قشر یا منطقهای را همان قشر یا مردم همان منطقه انتخاب کنند و نیز لزومی ندارد شبیهترین افراد به مردم باشند، مهم آن است بهواسطهی نشانی خاصی، نماد آن مردم باشند) را در مورد مجلس خودمان نپذیریم و آنچه رخ داده است را با نظریات نیابت شورای نگهبان یا نیابت نمایندگان از سوی رهبری توجیه کنیم، باید بپذیریم که این گونه قانون گذاری، منشائی اومانیستی دارد؛ هرچند که برای دورهای راهگشاست.
پس نحوهی انتخاب را تجلی ارادهی عمومی میخوانیم و خوشحالیم که سرنوشتمان به دست خودمان است و البته هست اما اسلامی نیست، چرا که در دین، قانون که همان شریعت است، جعل انسان نیست بلکه حاصل کشف رای شارع است و قانونگذار، هر کسی نیست بلکه امام یا فقیه در دین می خواهد و ثالثا نحوهی تعیین آن هرکی هرکی (دموکراسی وار) نیست و بسته به مقام ولایت دارد و مقام ولایت نیز مراتبی و به این سبب، قانون به خدمت کسی درنمی آید."