چکیده:
در سالهای اخیر، در شرکتهای بزرگ صنعتی اکثر کشورها، برای تخصیص هزینهها از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بمنظور گزارشگری درون سازمانی جهت تصمیم گیریهای مدیریت و از روش هزینه یابی سنتی برای گزارشگری مالی برون سازمانی استفاده میشود. استفاده از روش یکسان برای گزارشگری موجب کاهش هزینه و صرفه جویی میشود. با این همه، برخی از صاحب نظران حسابداری بر ادامه بکارگیری دو روش تاکید دارند. در این مقاله با مرور روشهای مذکور، تلاش میگردد تا تفاوت نتایج بکارکیری این دو روش و تاثیر آن بر سود سالانه و ارزشگذاری موجودی مواد و کالابررسی شده و نشان داده شود که روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای مقاصد گزارشگری دورن سازمانی و برون سازمانی مناسب بوده و استدلال طرفداران بکارگیری توام دو روش هزینه یابی در یک واحد تجاری، مورد تردید است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله با مرور روشهای مذکور، تلاش میگردد تا تفاوت نتایج بکارکیری این دو روش و تاثیر آن بر سود سالانه و ارزشگذاری موجودی مواد و کالابررسی شده و نشان داده شود که روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت برای مقاصد گزارشگری دورن سازمانی و برون سازمانی مناسب بوده و استدلال طرفداران بکارگیری توام دو روش هزینه یابی در یک واحد تجاری، مورد تردید است.
در این ارتباط پرسشهای متعددی به شرح زیر قابل طرح است: استدلال مذکور درست است؟ مفروضاتی که مبنای چنین دیدگاهی است کداماند؟ آیا این موضوع واقعیت دارد که بکارگیری روش هزینهیابی سنتی در مقام مقایسه با هزینهیابی بر اساس فعالیت موجب ایجاد تفاوت با اهمیت در مبلغ گزارش شده برای موجودیهای جنسی است؟ اگر این موضوع صحت دارد، استفاده از روش هزینهیابی سنتی برای گزارشگری مالی برونسازمانی و اطلاعات مربوطه به موجودیهای جنسی مورد تردید سرمایهگذاران و اعتباردهندگان نیست؟ در این مقاله مختصر، دو روش مذکور بررسی شده و تلاش میگردد تا تفاوت نتایج دو روش در مورد سود سالانه و ارزشگذاری موجودیهای جنسی ارزیابی شده و نشان داده شود که روش هزینهیابی بر اساس فعالیت برای مقاصد گزارشگری درونسازمانی و برونسازمانی مناسب بوده و استدلال طرفداران بکارگیری توام دو روش هزینهیابی در یک واحد تجاری مورد تردید است.
جدول (4) – تجزیه و تحلیل هزینهیابی بر مبنای فعالیت وضعیت (1) : تاکید بر محصول (الف) ارزشگذاری موجودیها با رعایت قاعده اقل بهای تمام شده یا قیمت بازار : محصول الف محصول ب مجموع موجودی (به تصویر صفحه مراجعه شود.