چکیده:
در جوامع پیشرفته، ایجاد و گسترش رشته های تحصیلی، حاصل تعامل عرصه های تجربی و محیط هایآموزشی بوده و این امر موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است. یکی از این زمینه ها حسابداری مدیریتی میباشد که به عنوان بازوی اصلی مدیریت سازمان ها یاد می شود. در ارتباط با وجود تعامل مابین دانش حسابداریمدیریت و عرصه های تجربی آن در ایران شواهد چندانی در اختیار نبوده ولی نوعی نگرانی در بین فعالین ذیربطاحساس می شود. پژوهش حاضر به صورتی تجربی به بررسی تعامل بین دانش حسابداری مدیریت و عرصه هایتجربی آن در ایران می پردازد. جامعه آماری این پژوهش، شرکت های (تولیدی) پذیرفته شده در بورس اوراقبهادار تهران می باشند که اطلاعات از طریق ارسال پرسش نامه به دانشگاهیان وشاغلین حرفه جمع آوری شده و بااستفاده از آزمون های آماری کروسکال والیس ، تحلیل واریانس و دانکن تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاکیاز آن بوده که درمورد اهمیت 60 درصد از مفاهیم حسابداری مدیریت بررسی شده بین گروه های آزمودنی تفاوتمعنی داری وجود دارد و به نوعی فرضیه تحقیق که بیانگر وجود فاصله بین تئوری و عمل در حسابداری مدیریتدر سطح شرکت های پذیرفته شده بورس تهران می باشد مورد تایید واقع می شود.
خلاصه ماشینی:
بررسی شکاف بین دیدگاه های دانشگاهیان و شاغلین اجرائی حسابداری مدیریت در اولویت بندی مفاهیم و تکنیک های آن علی اکبر نونهال نهر 1 منوچهر رحمتی قورولو 2 چکیده در جوامع پیشرفته، ایجاد و گسترش رشته های تحصیلی، حاصل تعامل عرصه های تجربی و محیط های آموزشی بوده و این امر موجب موفقیت فعالان تجربی گردیده است.
نتایج حاکی از آن بوده که درمورد اهمیت 60 درصد از مفاهیم حسابداری مدیریت بررسی شده بین گروه های آزمودنی تفاوت معنی داری وجود دارد و به نوعی فرضیه تحقیق که بیانگر وجود فاصله بین تئوری و عمل در حسابداری مدیریت در سطح شرکت های پذیرفته شده بورس تهران می باشد مورد تایید واقع می شود.
(مهرانی و نونهال نهر، 1386) در ذیل به برخی مفاهیم حسابداری مدیریت که می توانند در شناسایی و تامین نیازهای مشتریان و متعاقب آن موفقیت در محیط کسب و کار رقابتی مفید باشند اشاره می شود: 1- قیمت گذاری مناسب محصولات معمولا اولین عاملی که خریداران به آن توجه می کنند قیمت محصولات است و همیشه برای کالاهای معین قیمت های پایین تری را خواستارند.
این پژوهش از لحاظ جمع آوری داده ها، از نوع پیمایشی می باشد، بدین صورت که برای آزمون فرضیه پژوش از پرسشنامهای استفاده شده که حاوی یک سری مفاهیم و روش های حسابداری مدیریت بوده و که به دو گروه دانشگاهیان و شاغلین حرفه ارسال واولویت بندی آنها را بر اساس طیف لیکرت در محدوده "خیلیکماهمیت" تا "بسیار با اهمیت" جویا شده است.
- Mclean, Tom - Edwards & Emmanuel - Hawkes, Fowler & Tan - Jacobs Liza