چکیده:
مسئله روزنامه فروش از نوع سیستم های موجودی تک دوره ای است که در زندگی واقعی ما بسیار رایج است. با توجه به اهمیت موضوع این مقاله به بررسی مسئله روزنامه فروش با در نظر گرفتن محدودیت های تخفیف که شامل تخفیف کلی و نموی است و محدودیت بودجه و فضای انبار با دو هدف حداکثرسازی سود و سطح خدمت می پردازد.این اهدا با ارائه یک مدل غیرخطی مدلسازی میشود. حل این مدل با استفاده از نرم افزار گمز و تکنیک های مختلف چند هدفه و با این فرض که توزیع هر محصول یکنواخت است صورت می گیرد. همچنین مقایسه روش ها به دو صورت مقایسه آماری و تصمیم گیری چندگانه انجام می گیرد .
The newsboy problem is considered as a single period problem which is very common in our real life. This paper study the newsboy problem considering the discount constraint including quantity and incremental and also warehouse space and budget constraint with two objectives of profit and service level maximizing. These objectives are designed by an integer non - linear model. This model is solved by using GAMS software and various multi-objective techniques considering this assumption that each product distribution is uniform.
Also comparison of methods has been done in tow forms of statistical comparison and multiple decisions.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به این نکته که تابع هدف سود غیر خطی عدد صحیح ١ و تابع هدف سطح خدمت خطی عدد صحیح ٢ است ، با حل جداگانه هر یک از تابع هدف ها با ٣٠ نمونه داده مختلف نتایج بدست آمده در مدلسازی با استفاده از تکنیک های مختلف چند هدفه به کار رفت تا در ابتدا کارایی مدل مورد بررسی قرار گیرد، سپس با انجام مقایسه بین نتایج حاصل کاراترین روش در حل این مدل از بین سه روش ارائه شده انتخاب گردد.
2 Goal Attainment 0 شماره مثال ٢٩ ٢٧ ٢٥ ٢٣ ٢١ ١٩ ١٧ ١٥ ١٣ ١١ ٩ ٧ ٥ ٣ ١ نمودار٢: نمودار سطح خدمت در مثال های مختلف تحلیل نتایج و مقایسه روش ها به منظور اعتبار سنجی مدل ، ٣٠ مسئله با ابعاد مختلف و بصورت تصادفی در نرم افزار GAMS حل شده و مقدار هریک از توابع هدف مورد بررسی قرار میگیرد.
همچنین نتایج بدست آمده از روش میانگین ساده وزنی وابسته به وزن هریک از اهداف میباشد و از آنجا که نتایج حاصل شده در این روش بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، میتوان بیان کرد که استفاده از روش حل حداکثر-حداقل در این مدل از کارایی بیشتری برخوردار است .
به منظور توسعه مدل پیشنهادی در تحقیقات آتی، میتوان به در نظر گرفتن تابع توزیع های دیگر برای تقاضای تصادفی مانند نرمال یا پواسون ، استفاده از پارامترهای فازی در مدلسازی مسئله ، استفاده از دریافت اضطراری در صورت مواجهه با کمبود و نیز کمینه سازی زمان انتظار مشتری به عنوان تابع هدف دوم اشاره کرد."