چکیده:
توسعه انسانی متعارف با نگرشی خاص و محدود به انسان، هدفهای خود را متوجه رفع نیازهای مادی و رسیدن به رفاه نسبی کرده و از بعد روحی و معنوی انسان، غفلت کرده است. توجه اسلام به این بعد، نگاه به پیشرفت مادی انسان را نیز در عرصه فردی و اجتماعی تحت تا ثیر قرار میدهد. تحقیق پیش رو با توجه به منطق و ملاک انتخاب معیارها و با عنایت به مبانی پیشرفت انسانی از دیدگاه اسلام با روش تحلیلی- توصیفی به تبیین معیار کرامت و آزادگی و نقش آن در پیشرفت انسانی میپردازد و با توجه به آموزههای اسلامی و بهکارگیری روش تحلیلی- توصیفی، سه شاخص «ولایتپذیری»، «اطمینان خاطر و آرامش روحی» و «رعایت شیون اخلاقی» برای معیار کرامت و آزادگی مطرح میکند و جهت سنجش کمی هر یک از آنها نماگرهایی پیشنهاد میکند؛ البته برای پاسخگویی به نیاز جسمی معیار تامین معاش، نیاز عقلی معیار علم و معرفت و برای مطالبههای روحی معیار دینداری نیز لازم است. کرامت و آزادگی به عنوان معیار چهارم، متضمن حفظ شان و منزلت انسان در تمام زمینههاست.
This article focuses on the relationship between Islamic economics and economic jurisprudence.Thus، after reviewing the discussion in the scientific literature of the Sunnis and Shia، the paper explains the structure of economic jurisprudence and Islamic economics definition and explanation of its structure and the relationships between them.Today، Islamic economics is defined in three branches: (1)Islamic economic school، (2) Islamic economic system and (3) Islamic economic science.This article after defining each of the three branches continues the discussions in three sections with titles: economic jurisprudence and economic school of Islam، economic school and economic system of Islam، economic school and Islamic economic science.By comparing the definitions and rational analysis indicated that the economic jurisprudence has influences on each of the three levels and is influenced by all three.
خلاصه ماشینی:
انسانهای مؤمن آرامش دارند؛ زیرا آرامش دلها در گرو یاد و ایمان به خداست (رعد: 28 / فتح: ۴)؛ از اینرو افراد باایمان نگران نیستند و در بهترین حالت روحی و روانی قرار داشته و با امید به فضل الاهی، وظیفههای خود را در جهت پیشرفت به بهترین وجه انجام میدهند و از آنجا که مهمترین پایه و اساس کرامت و آزادگی انسان، داشتن روح و روانی سالم همراه آرامش و اطمینان خاطر است و بدون آن انسان نسبت به گذشته اندوهگین و نسبت به آینده بیم دارد و در برابر هر کسی سر فرود آورده و کرنش میکند؛ بنابراین دومین شاخص ارزیابی کرامت و آزادگی، اطمینان خاطر و آرامش روحی است.
جدول 11: نماگرهای عفت و حیا جمعبندی و نتیجهگیری مقاله پیش رو، با توجه به مبانی پیشرفت انسان از دیدگاه اسلام و ارزشهای مهم در این رابطه، به استنباط معیار کرامت و آزادگی و شاخصها و نماگرهای سنجش آن بر اساس قرآن کریم و روایتها پرداخته است؛ البته برای پاسخگویی به نیاز جسمی معیار تأمین معاش، نیاز عقلی معیار علم و معرفت و برای مطالبههای روحی معیار دینداری نیز لازم است.
در مقاله پیش رو با توجه به آموزههای اسلامی سه شاخص ولایتپذیری، اطمینان خاطر و آرامش روحی و رعایت شئون اخلاقی برای معیار کرامت و آزادگی مطرح شد و جهت سنجش کمی هر یک از آنها نماگرهایی پیشنهاد شد.