چکیده:
فضای ســایبر به اقتضای ویژگی های بی همتایی که دارد نه تنها از گزند مجرمین و منحرفین مصون نمانده اســت ، بلکه افرادی که پیشــتر منحرف نبوده اند را به ارتکاب رفتار منحرفانه و مجرمانه به طمع انداخته اســت . شــاید بتوان یکی از علت های اولیة رشــد انحرافات ســایبری را در ناآگاهی و عدم درک گســتره و آثار گران بار تهدیدهای ســایبری از ســوی عموم مردم و درنتیجه عدم تقبیح و نکوهش چنین رفتارهایی جســتجو کرد. از این رو، مهم ترین ابزار به منظور مبارزه با انحرافات ســایبری ، آگاه ســازی همگانی و ارتقاء ســواد رسانه ای است . در ارتبــاط بــا کودکان و نوجوانان به عنوان کنش گران اصلی این انحرافات - چه به عنوان بزه کار و چه بزه دیده - ضــرورت نقــش «آموزش » در پیش گیری از این انحرافات به ویژه در اوان دوران کودکی و نوجوانی و نیز والدین آنان ، دوچندان به نظر می رسد. بنابراین ، به منظور نیل به این هدف ، ارتباط میان رفتارهای انحرافی برخط و آثار ملمــوس چنیــن رفتارهایی در فضای مادی و نیز رابطه مندی هنجارهای اجتماعی ، فرهنگی و خانوادگی مثبت با رفتار کاربران در فضای ســایبر، باید درک و درونی ســازی شوند. به عبارت دیگر، باید راهبردهای میان مدت و بلندمدتی را بکار بست تا اخلاق سایبری کاربران فضای سایبری حداقل به همان اندازه اخلاقیات آنان در فضای مادی رشــد و بالندگی پیدا کند. در این نوشــتار، ابتدا بر پایة نظریه یادگیری اجتماعی و رهایی اخلاقی ، رابطه میــان فراوانــی رفتار منحرفین و عدم نکوهش و یا حتــی تقویت رفتار آنان در نظر عموم مردم تبیین گردیده و سپس راهبردهایی به منظور پیش گیری از این انحرافات و رشد سواد رسانه ای ارائه شده است
Due to the unique characteristics of cyberspace is not only against the perpetrators and
criminals has not been immune, but those who have already been diverted to commit
deviant behavior and criminal greed has unleashed. Perhaps one of the primary causes of
deviations in ignorance and lack of understanding of the scope and effects-laden cyber threats
by the public and therefore denounces and condemns such behavior is not to be searched.
Thus, the most important tools to combat cyber deviations, public awareness and promoting
media literacy. In connection with the children as the main actors of this deviation, either as
offenders or victim_ necessity of «training» to prevent these deviations, especially in early
childhood and adolescence and their parents, too, it seems. So, in order to achieve this, the
relationship between deviant behaviors online and tangible effects of such behavior in the
physical space and the relationship of social norms, cultural, and positive family with user
behavior in cyberspace, must be understanding and internalization. In other words, should the
medium and long term strategies applied to cyber ethics users ethics of cyberspace, at least as
much material in the space will grow. In this article, originally based on social learning theory
and moral disengagement, the relationship between the frequency of criminal behavior and
lack of criticism or even strengthen the public explanation of their behavior and then develop
strategies to prevent these deviations and media literacy provided
خلاصه ماشینی:
"اما به راستی این امر از چه چیز ناشی می شود؟ عدم سواد رسانه ای عموم جامعه ؟ غیرملموس بودن و غیرقابل سنجش بودن آثار رفتار ارتکابی و تهدیدهای آن ؟ مجازی انگاری و غیرواقعی بودن رفتارهای ارتکابی ؟ رســالت این نوشــتار ضمن پاسخ به پرسش های فوق ، آن است که در پرتو نظریة جرم شناختی پایه ، ابتدا این عدم نکوهش و تقویت رفتار منحرفانه (به طورکلی اخلاق ســایبری ) را «علت شناســی » نماید (گفتار نخست ) و سپس راهبردهای پیش گیرانة آموزشی آگاهی ساز را ارائه نماید (گفتار دوم ).
با آنکه هیچ نظریه واحدی توان تحلیل رفتار بزه کاران ســایبری را ندارند 1 زیرا گســتره جرایم سایبری و به دنبال آن بزه کاری ســایبری به مانند جرایم کلاســیک آن چنان وسیع گشته که با یک نظریه و رهیافتی خاص ، نمی تــوان از تمامــی زوایای آن تحلیلــی فراگیر ارائه نمود- اما یافته های تجربی نشــان می دهند که دو نظریه یادگیری اجتماعی 2 و رهایی اخلاقی 3 از برجسته ترین نظریه هایی هستند که در تحلیل رفتار پیچیده بزه کاران ســایبری _ و به عبارتی چرایی مباشــرت آنان در اعمال مجرمانه و نیز ضعف اخلاق ســایبری - می توانند مؤثر واقع شــوند (٢٠٠١:١٣ ,Rogers).
گفتار دوم : کاربست راهبردهای پیشگیرانة آموزشی آگاهی ساز همانطور که به وضوح در بالا مشــاهده شــد، یکی از علت های اصلی رشــد انحرافات سایبری نه تنها عدم سرزنش چنین رفتارهایی از ســوی جامعه اســت ، بلکه در بیشتر موارد رفتار انحرافی بزه کاران تقویت و حتی در بعضی موارد به طور ناآگاهانه افراد جامعه نیز در انجام رفتارهای منحرفانه حداقل به طور غیرمســتقیم مشــارکت دارند."