خلاصه ماشینی:
"این ریشهیابی آقای ایزدپناه که خانم رخشا بدان استناد نموده به دو دلیل نادرست است: البته در گویش لری و در محدوده جغرافیایی ایل پاپی در شرق لرستان،واژه«پپی» papi به معنی پروانه است،(3)اما ممکنن نیست که واژه پاپی(نام یک ایل)به سبب وفور پروانه در حوزه زیستگاهی آن گرفته شده باشد.
ج:اما آنچه که این نظریه آقای بهاروند را از بیخ و بن مردود میسازد،این است که ایشان واژهپاپی را به معنی پیرو دانسته و معتقدند چون ایل پاپی پیرو امامزاده احمد بن موسی(ع)هستند بدین نام خوانده شدهاند.
چرا که در غیر این صورت همه آنچه که خانم رخشا تحت عنوان مراسم سوگواری نگاشته است باید کر شود ایشان آمده همسیهها به خانه فرد در گذشته و کمک نمودن بر بر پاپی سیاه چادر و آماده کردن محل را برای شرکت کنندگان درعزاداری،جزو آیین سوگواری به شمار آوردند؛درحالیکه شرکت همسایگان و اقوام در کاین گونه کارها امری است طبیعی که در همه جا ممکن است صورت بگیرد اما هزگر آیین به شمار نمی رود.
باید گفت خواندن قرآن بر بالین فرد محنصر از سنتهای اسلامی است و به منظور ثواب صورت می گیرد و مربوط به همه مسلمانان ست حنا گذاشتن به مو یا دست و پای رد در حال مرگ که خانم رخسا بدان اشاره کرده است نیز خاص ایل پاپی نیست،بلکه در جاهای دیگر لرستان هم وجود دارد و احتمالا در فرهنگ ایرانی بویژه دوره اسلامی نیز شناخته شده بوده است احتمالا این امر بازتاب یک اعتقاد بسیار کهن و اساطیری است:آراستن مرده و خوش رنگ و بو کردن او برای ورودش به دنیای مردگان که خود بخشی از جشن ورود به جهان دیگر پنداشته میشده است."