خلاصه ماشینی:
"اگرچه اشکال ظاهری و مقدماتیجنبش اسلامی مثل بحثهایی که درمساجد و محافل دینی صورتمیگرفت، افزایش مردان جوانمحاسندار و اهل مسجد و محراب،فزونی زنان کاملا باحجاب، مردانی بالباسهای ساده اسلامی (شبیه لباسمسلمانان پاکستانی) علنا آشکار گردیداما نه تنها سیاستمداران، بلکه متفکراننزدیک به دستگاه دولتی و حکومتیتوجهی به این پدیده نکردند و بیاعتنا ازاین جلوهها که نشانههایی از خشمیمقدس بود، عبود میکردند.
اگرچه اشکال ظاهری و مقدماتی جنبش اسلامیمثل بحثهایی که در مساجد و محافل دینی صورتمیگرفت، افزایش مردان جوان محاسندار و اهلمسجد و محراب، فزونی زنان کاملا باحجاب،مردانی با لباسهای ساده اسلامی (شبیه لباسمسلمانان پاکستانی) علنا آشکار گردید اما نه تنهاسیاستمداران، بلکه متفکران نزدیک به دستگاهدولتی و حکومتی توجهی به این پدیده نکردند وبیاعتنا از این جلوهها که نشانههایی از خشمیمقدس بود، عبود میکردند.
در همان ایام انجمنهای مهمی برایاصلاح تشکیل شد که تصدی آنها راشیخ محمد طاهر بن عاشور -مولفتفسیر التحریر و التنویر، کتاب مقاصدالشریعه و اصول النظام الاجتماعی فی الاسلام- بر عهدهداشت اما دولت استعمارگر فرانسهمصمم بود این طرح را براندازد، بنابراینمانع ادامه و رشد آن در نوسازی همهگیربر پایه اصول اسلامی در تونس گردید.
فرانسویان با حیلههای گوناگون این طرحرا مورد محاصره قرار دادند و از طریقفرانسوی کردن نظام مدیریتی و سپس باتشکیل نهادهای آموزشی فرانسوی باامتیازات بالا و فرصت کاری برایفارغالتحصیلان، آن را به حاشیه راند واینگونه بود که همه زندگی غربزدهشده استعمار فرانسه نسلی را تربیتکرد که خود به غربیسازی زندگی ومدیریت و فرهنگ پرداختند در حالی کهدانشگاه زیتونه تونس هنوز به سبکشرقی باقی مانده بود."