چکیده:
نیاز به پرورش تفکر خلاق در کودکان برای رویارویی با مسئله و حل آن در موقعیتهای گوناگون اجتماعی، شناختی و هیجانی ضرورتی انکارناپذیر است. در این خصوص، هدف از پژوهش حاضر بررسی خلاقیت اجتماعی در کودکان پیشدبستانی است. بدین منظور ۳۵ کودک پیشدبستانی بهصورت در دسترس انتخاب شدند. خلاقیت اجتماعی براساس روش پیشنهادی ماچیراد و لوبارت (۲۰۰۲) ارزیابی شد. روایی و پایایی ابزار مورد استفاده بررسی و مطلوب به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیلهای آماری حاکی از آن بود که میان ابعاد خلاقیت اجتماعی کودکان تفاوتهای معناداری وجود دارد. همچنین خلاقیت اجتماعی دختران و پسران تفاوت معناداری را به نفع دختران نشان داد. در نهایت، متغیرهای جمعیتشناختی مربوط به مادران، بهویژه تحصیلات و سن، پیشبینی کنندة مثبت و معنادار خلاقیت اجتماعی کودکان بود.
خلاصه ماشینی:
"علاوه بر این، پژوهشهایی نیز تواناییهای حل مسئلة اجتماعی را در کودکان براساس تفاوتهای جنسیتی مورد بررسی قرار دادهاند و معتقدند که دختران و پسران جهتگیریهای متفاوتی برای حل مسائل و مشکلات در روابط اجتماعی دارند کودکانی که خلاقیت اجتماعی بیشتری نشان میدهند، برای حل مسائل اجتماعی آمادگی بهتری دارند .
نتایج نتایج تحلیلهای آماری نشان داد که برای پاسخگویی به پرسش نخست پژوهش از روش آماری اندازهگیری مکرر استفاده شده است و تفاوت معناداری در ابعاد خلاقیت اجتماعی کودکان وجود دارد.
برای بررسی پرسش سوم، مبنی بر آنکه کدام یک از متغیرهای جمعیتشناختی مادران پیشبینی کننده معنادار خلاقیت اجتماعی در کودکان هستند، از روش تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوة همزمان استفاده شد.
(ماچیراد و لوبارت، ۲۰۰۲) در تبیین نتایج بهدست آمده میتوان گفت افزایش سن، تعامل ویژگیهای شناختی و تجارب اجتماعی کودکان فرصت بروز توانمندیهایی جدید را به آنان میدهد که این امر در تعامل با ویژگیهای محیطی بهویژه خانواده منجر به افزایش یا کاهش خلاقیت در کودکان میشود.
A. Socials and non-social behaviors and peer acceptance: a longitudinal model of the develoment of self perceptions in children 4 to 7 years.
Early Education & Development, 20, 185 -200 (2005).
دکتر محبوبه البرزی استادیار دانشگاه شیراز خلاقیت اجتماعی در کودکان پیشدبستانی جدول ١: مقایسة ابعاد خلاقیت اجتماعی کودکان پیشدبستانی (رجوع شود به تصویر صفحه) والدین تحصیل کرده با توجه به میزان آگاهی و شناختی که از آنان انتظار میرود، میتوانند تسهیلکنندة خلاقیت در حوزههای مختلف در فرزندان باشند جدول٢:مقایسة خلاقیت اجتماعی در دختران و پسران (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٣: نتایج رگرسیون چند متغیرة خلاقیت اجتماعی روی متغیرهای دموگرافیک مادران (رجوع شود به تصویر صفحه)"