چکیده:
از یک پیشدبستان خوب چه انتظاری دارید؟ مهد کودک خوب چه مهد کودکی است؟ در یک پیشدبستانی چه آموزشهایی باید داده شود؟ مربیان مهدهای کودک و مراکز پیش از دبستان چه خصوصیات و ویژگیهایی باید داشته باشند؟ و چندین سوال دیگر...اینها سوالاتی است که ذهن کلیة مادران و پدران را درگیر کردهاست. معمولا اولیا از فرستادن کودک خود به مراکز پیشدبستانی و مهدهای کودک میترسند. این ترس از آنجا ناشی میشود که اولا انتظاراتشان را از مراکز پیشدبستانی و مهد کودکها نمیدانند و یا اگر میدانند آنقدر توقعشان بالاست که با سطح خدمات اینگونه مراکز همخوانی ندارد و دچار مشکل میشوند.اصولا چنین اولیایی که سطح انتظارشان از مهد کودک بالاست، با مراحل رشد کودک آشنا نیستند و یا بهطور کلی با روانشناسی کودک هیچگونه آشناییای ندارند و نمیدانند در هر مرحله از رشد کودک باید چه توقعی از کودک و مربی داشته باشند. معمولا این اولیا هم با خود دچار مشکل میشوند و هم با کودک و هم در خارج از خانه با مهد کودک و مدرسه.
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: مهدکودک، پیشدبستانی، خانواده، مربیان مهدکودک، ویژگی مرکز پیش از دبستان ( آموزش پیشدبستانی: ونتیا کول۱ آموزش پیش از دبستان را برنامههایی میداند که در مراکز مختلف پیشدبستانی برای کودکان ۶-۳ ساله اجرا میشود و هدف آن پرورش و رشد همهجانبة کودک است.
علاوه بر استفاده از مربیان لایق تأکید شده است که در مراکز پیشدبستانی از مشاوران کودک نیز استفاده شود تا از این طریق هماهنگی لازم در امر تربیت کودکان و رسیدگی به مشکلات آنان انجام گیرد.
شمارة ٤ تابستان ١٣٩٣ نگرش به دورة پیش از دبستان، بهمنزلة دورهای از آموزشهای کودک، که باید همانند سایر مراحل تحصیل او حاوی برنامههای آموزشی و پرورشی مدونی باشد، اهمیت بسیار دارد رشد آموزش پیش دبستانی دورة پنجم.
شمارة ٤ تابستان ١٣٩٣ مدیران مراکز پیش از دبستان، بروشوری از آموزشها و خدماتی که میخواهند ارائه دهند، تهیه و به هنگام ثبتنام به والدین ارائه کنند و در طی هفته نیز گزارش کاری به آنها بدهند رشد آموزش پیش دبستانی دورة پنجم."