چکیده:
هر نوع فعالیتی که مخاطب آن انسان باشد، آنگاه به بار خواهد نشست که این گروه مخاطب واقعبینانه شناخته شود. ما باور داریم که کودکان با بنمایههای غریزی متفاوتی متولد میشوند ولی در عین حال ویژگیهای مشترکی هم دارند که آشنایی با آنها شناخت ابعادی از وجود آنان را ممکن میسازد. در کنار این مشترکات عوامل گوناگونی مثل محیط طبیعی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهگونهای بر آنان اثر میگذارد و از آنها موجوداتی منحصربهفرد میسازد. این امر شناخت ایشان را دشوارتر میکند و تلاش برای دستیابی به این شناخت را به امری دائمی بدل میسازد.هر کودک موجود منحصر به فردی است که با تولد او گویی همهچیز از نو آفریده میشود و مرزهای کمالیافتگیاش را هیچکس نمیتواند پیشبینی و تعیین کند؛ زیرا حتی در حوزهای مانند رشد فیزیکی که انسانها با هم مشترکات بسیار دارند، نمیتوان دو انسان را یافت که کاملا شبیه هم باشند. بنابراین، باید پذیرفت که کودکان هرگز خود را به حد و مرزهایی که از قبل برایشان تعیین میکنیم محدود نمیسازند و برای رسیدن به موجودیت مستقل کمالیافته خود از هیچکس اجازه نمیگیرند.شرط لازم برای محقق کردن رویداد مهم به کمال رسیدن انسان آن است که همه کسانی که در فراهم آوردن شرایط برای رشد همهجانبه در کنار کودک قرار میگیرند، باور کنند که کودک صفحه سفیدی نیست که هر آنچه میخواهند میتوانند در آن رسم کنند. خمیر نیست تا در دستهای آنها به هر شکلی که اراده کنند درآید و مینیاتور یا کوچکشده بزرگسالان نیست تا لباسهای خود را بر تن او کنند!در این نوشتار کوشیدهایم تنها به مرور پارهای از ویژگیهای کلی گروههای مختلف پیشدبستانی بپردازیم؛ ویژگیهایی که از مطالعات علمی بسیار زیاد بهدست آمدهاند و در آنها پندارهای کلیشهای و توهمآمیز دخالت ندارند.این معیارها بههیچعنوان غیرقابل تغییر تلقی نمیشوند؛ زیرا هر کودک پدیدهای است که باید او را از نو شناخت و با تولد هر کودک جامعه انسانی تولدی دوباره مییابد
خلاصه ماشینی:
"هر کودک موجود منحصر به فردی است که با تولد او گویی همهچیز از نو آفریده میشود و مرزهای کمالیافتگیاش را هیچکس نمیتواند پیشبینی و تعیین کند؛ زیرا حتی در حوزهای مانند رشد فیزیکی که انسانها با هم مشترکات بسیار دارند، نمیتوان دو انسان را یافت که کاملا شبیه هم باشند.
بلوم استدلال میکند که تجارب اولیۀ مفید برای رشد هوش بسیار ضروری و لازماند؛ زیرا در شش سالگی، که سن ورود به مدرسه و شروع آموزش رسمی است، تقریبا دو سوم توانایی هوشی نهایی فرد شکل میگیرد.
امروزه با توجه به مفهوم روز تربیت، بحث آموزش در دوران اولیۀ کودکی گسترش کمی و کیفی یافته است و محدودۀ آموزشوپرورش پیشدبستانی را از زمان تولد تا شروع اولین سالهای دبستان - پایان شش سالگی - دربرمیگیرد.
(سینگر، ۱۳۶۰: ۴۰) کودک نوزاد برای درک اشیا و محیط خود تقریبا بهطور کامل به اعضای حسی و حرکات بدنی مانند گرفتن و لگدزدن وابسته است.
در این سالها تلاش پرورشدهندگان کودک آن است که ضمن پرورش جسمی، او را بهنوعی از تکامل حسی و حرکتی برسانند؛ تغذیۀ او کامل باشد تا از وضع جسمی مطلوبی برخوردار باشد، تا حد امکان از حواس رشد یافته برخوردار باشد، خوب ببیند، بشنود، ببوید، بچشد و لمس کند و در نهایت، به نخستین پیروزی بزرگ انسان در یادگیری، یعنی بهکاربردن حواس، دست یابد.
(قزلایاغ، ۱۳۸۴: ۱۰) کودکان آمادگی (۶-۴ سالگی) سه تا شش سالگی، سنین بههم پیوستهای است که جداکردن آنها و تقسیمبندیهای متعارف دیگر - مانند همین تقسیمبندی به دو گروه نوباوه و آمادگی - تنها برای مطالعۀ بهتر این دوران میباشد؛ زیرا ویژگیهای کودکان در محدودۀ این سنین بسیار مشابه است."