چکیده:
اگر بخواهیم در قرن بیستویکم، که درصد قابل توجهی از قدرت کشورها در نیروی انسانی آنها نهفته است، به پیشرفت همهجانبه در زمینههای فردی، اجتماعی، اقتصادی، صنعتی و فرهنگی نایل شویم، به شخصیتهای رشد یافته، مغزهای اندیشمند و دستهای ماهر و توانا نیازمندیم.از دیرباز، متخصصان تربیتی به نقش عوامل محیطی و ژنتیکی در تربیت افراد توجه خاصی داشتهاند و توجه به هر دو بعد جسمی و روانی انسان را سرلوحه برنامههای تربیتی خود قرار دادهاند اما همواره این سوال مطرح بوده است که در سالهای محدود عمر هر فرد، از چه زمانی باید او را در مسیر تعلیموتربیت قرار داد. سالهای سال نظریهپردازان مختلف بر اهمیت آموزش در نوجوانی و جوانی تاکید داشتند اما کمکم نیاز به زمان بیشتر برای کسب اطلاعات افزونتر، نظریهپردازان را بر آن داشت تا آموزشهای رسمی را از دوران کودکی آغاز کنند.روانشناسان نیز کمکم متقاعد شدند که سالهای اولیه زندگی حساس۱ و سرنوشتسازند (کول، ۱۳۸۹: ۱۳). در صورتیکه امکانات صحیح و محیط تربیتی سالم در اختیار کودکان قرار گیرد، میتوان با برنامهریزیهای مدون از آموزش رسمی در آموزشوپرورش کودکان سنین پایین بهره گرفت.تحقیقات بسیاری در اروپا و آمریکا این حقیقت را آشکار ساختند که چنانچه قبل از شش سالگی از طرف مربیان دقت لازم بهعمل آید و کودکان در معرض تجارب و فعالیتهای سازنده قرار گیرند، در آینده نهتنها از بسیاری از مشکلات رفتاری آنها جلوگیری میشود (پتیت و بتیز۲، ۱۹۹۴) بلکه به مقدار قابل ملاحظهای رشد هوشی آنها افزایش مییابد (پترسون۳، ۱۹۹۵) و از بسیاری از نابسامانیهای عاظفیشان جلوگیری بهعمل خواهد آمد (عباسی، ۱۳۸۲: ۲۴).سیر پژوهشهای انجام شده، متخصصان علوم تربیتی را به این سمت هدایت کرد که دوران آموزش و پرورش پیش از دبستان (یعنی همان دوران اولیه زندگی انسان) نقش حساس و تعیینکنندهای در آینده
خلاصه ماشینی:
"کلیدواژهها: اهداف آموزشی، دوره پیشدبستانی، مدیران مدارس بیان مسئله امروزه آموزشوپرورش در دورۀ پیش از دبستان بهدلیل افزایش روزافزون متقاضیان آموزشهای این دوره، نیاز والدین شاغل، ضرورتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.
لذا بررسی فعالیتهای دورۀ پیشدبستانی میتواند اطلاعاتی پیرامون کیفیت آموزش این دوره و چگونگی عملکرد مدیران و مربیان آموزشی در میزان تحقق اهداف آموزشی این دوره را در اختیار مسئولان و محققان قرار دهد.
۱. بررسی میزان آگاهی مدیران مدارس دورۀ پیشدبستانی نسبت به پرورش مهارتهای جسمی - حرکتی کودکان در این دوره.
بررسی میزان آگاهی مدیران مدارس دورۀ پیشدبستانی نسبت به پرورش روحیه و رفتار عاطفی کودکان در این دوره ۴.
بررسی میزان آگاهی مدیران مدارس دورۀ پیشدبستانی نسبت به پرورش رفتارهای اجتماعی کودکان در این دوره روش پژوهش این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی است و در آن از روش توصیفی - پیمایشی استفاده شده است.
ب) پیشنهادهایی براساس تجارب پژوهشگر با توجه به تأثیر رشته و مدرک تحصیلی معلمان، مربیان و مدیران دورههای پیشدبستانی بر میزان ارتقای اهداف آموزشی این دورهها، پیشنهاد میشود مؤلفههای مرتبط با عوامل فوق شاخصسازی شوند و در تمامی مدرسهها برای رسیدن به استانداردهای عوامل ذکر شده کوششی دوچندان بهعمل آید.
در صورتیکه امکانات صحیح و محیط تربیتی سالم در اختیار کودکان قرار گیرد، میتوان با برنامهریزیهای مدون از آموزش رسمی در آموزشوپرورش کودکان سنین پایین بهره گرفت دورۀ پیشدبستان دورۀ مهمی است که برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و هماهنگی همهجانبهای را برای تحقق اهداف این دوره میطلبد و آنچه مسلم است مدیریت یک مرکز پیشدبستانی نیاز به آگاهی و تخصص و اطلاع از اهداف این دوره دارد"