چکیده:
بیشک اندیشه مطالعه و بررسی ساخت ابزاری برای تشخیص و غربالگری اختلالات ویژه یادگیری در کودکان پیشدبستانی در سالهای اخیر اذهان کارشناسان سنجش و اندازهگیری وزارت آموزشوپرورش و حوزه مدیریت آموزشهای پیشدبستانی را به خود مشغول کرده است. کودکان پیشدبستانی دارای اختلالات ویژه یادگیری یا بدون اینگونه اختلالات که در مدارس، مهدکودکها و منازل خویش زندگی میکنند، بخشی از جامعه کودکان و دانشآموزان آینده نظام آموزشوپرورش هستند که پرداختن به مسائل آنان در حکم پیشگیری از افتهای تحصیلی آینده است.مطابق با دیدگاه اکثر صاحبنظران، کودکان پیشدبستانی دارای اختلالات ویژه یادگیری در آینده با واقعیت تلخی از جدایی پیشرونده در کلاس و نظام آموزشی روبهرو میشوند و در خطر از دست دادن عزتنفس خویشاند. این گروه از کودکان با دارا بودن زمینههای اختلالات یادگیری با تجارب مکرر شکستهای تحصیلی مواجه میشوند که میتواند اثر مخربی بر بهداشت روانی آنان داشته باشد. این کودکان در مدرسه و حتی در سنین پیشدبستانی با طرد و احساس کهتری، مشکلات ارتباطی، فقدان سلامت روانی، تاخیر در رشد، مشکلات روانشناختی و عدم پیشرفت تحصیلی روبهرو میشوند. این پیامدهای روانی - آموزشی با دیگر پیامدها زنجیرهای را تشکیل میدهند که با وجود آن سطحیترین نیازهای این افراد نیز برطرف نمیشود. رشد، تحت تاثیر قرار میگیرد و به تبع آن، سلامت جسمانی آنان به خطر میافتد. این امر بهداشت روانی خانواده آنان و حتی جامعه را بهشدت تحت تاثیر قرار میدهد و در پی آن عملکرد اجتماعی بسیاری از افراد درگیر بهشدت دچار افت میشود. (پینکرتون و آبرامسون، ۲۰۰۶).بیشک، مشکلات آموزشی این کودکان با مشکلات روانشناختی همراه با عملکرد ضعیف اجتماعی، اضطراب، افسردگی و مشکلات رفتاری بهدنبال کسب تجارب متوالی و ناموفق، منجر به بروز شدیدترین آسیبهای روانشناختی میشود. توجه به کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری مستلزم بازنگری در راهکارهای تشخیصی و درمانی در این حیطه است که یکی از آنها توجه جدیتر به شیوع این اختلال در کودکان سنین پیش از دبستان است. شناسایی به موقع و صحیح کودکان دارای اختلالات ویژه یادگیری و اجرای برنامههای آموزشی و ترمیمی سازمانیافته توسط مربیان و حمایت بیدریغ خانوادهها میتواند در مدت زمان مناسبی مشکلات یادگیری آنان را کاهش دهد
خلاصه ماشینی:
"اصولا تشابه اولیۀ کودکان مبتلا به اختلالات ویژۀ یادگیری، ناتوانی آنها در یادگیری است و افتراق میان این کودکان تنها زمانی خود را نشان میدهد که آنها براساس انواع ناتوانیهایی که دارند طبقهبندی میشوند.
(کرونسیکی، ۲۰۰۶) از سویی، یکی از زیربناییترین فرضیهها در آموزش کودکان با نیازهای ویژه مؤید این نکته است که مداخلۀ زودهنگام در رشد و تحول یادگیری کودک تغییرات مهمی ایجاد میکند و چنانچه مشکلات اینگونه کودکان به موقع تشخیص داده شود، میتوان در حد وسیعی مانع شکستهای تحصیلی بعدی آنها شد و یا میزان این شکستها را کاهش داد.
(اسمیت و استراین، ۲۰۰۹) نشانگان اختلالات ویژۀ یادگیری در پیشاز دبستان هر چند کودکان پیشدبستانی دچار ناتوانیهای ویژۀ یادگیری، هنوز با تکالیف یادگیری تحصیلی مواجه نشدهاند، غالبا پیش درآمدهای شکست تحصیلی را میتوان در آنان مشاهده کرد.
(کرونسیکی، ۲۰۰۶) بنابراین، امروزه در ارزیابی و تشخیص اختلالات ویژه یادگیری در کودکان پیشدبستانی تأکید عمده بر استفاده از مقیاسهای ارزیابی غیررسمی و عملکردی به جای تکیه بر آزمونهای رسمی و استاندارد شده و شیوههای اجرای آزمون است و مشاهدۀ کودک بیشتر در محیط طبیعی صورت میگیرد (وولری و دیگران، ۲۰۰۴).
با توجه به دیدگاهها و پژوهشهای انجام شده در خصوص موضوع، که به دلیل محدودیت تعداد اندکی از آنان ارائه شد، عواملی را میتوان بهعنوان حیطههای ارزیابی اختلالات ویژۀ یادگیری در کودکان پیشدبستانی در نظر داشت که عمدتا عبارتاند از: ارزیابی رشد شناختی کودک شامل توانایی کودک برای فکر کردن، برنامهریزی و مفهومسازی."