خلاصه ماشینی:
تألیف: صغری سره سال نشر: ۱۳۷۲ (چاپ سوم) ناشر: نشر ندا شمارگان: ۵۰۰۰ جلد تعداد صفحات: ۴۲۱ موضوع کتاب: تعلیموتربیت کودکان ـ راهنمای اولیا و مربیان این کتاب مشتمل بر ۱۰ فصل و یک مقدمه است.
عناوین فصول بدین شرحاند: ـ تربیت قبل از آموزش رسمی ـ سازگاری کودک با کودکستان ـ انحرافات احتمالی در رفتار طبیعی کودکان ـ تربیت و تفاوتهای فردی ـ پرورش هوش و زبان ـ فعالیتهای پرورشی در کودکستان ـ وسایل و ابزار مورد نیاز ـ طرز اجرای روش فعال در کودکستان ـ نکات مربوط به دورههای تربیت مربی کودک ـ چند تن از بانیان و مربیان کودکستان در ابتدای کتاب، طی جداول و توضیحاتی، روند توسعة کودکستانها و تاریخچة آنها در ایران بررسی و آمار آنها در سال ۱۳۳۱، ۷۴ باب و در سال ۷۱ (سال تدوین کتاب) ۴۶۰۰ باب ارائه شده است.
نویسندة محترم هدف از تشکیل کودکستان را اینگونه بیان کرده است: ۱.
پرورش رفتار پسندیدة اجتماعی و تشویق کودکان به شرکت در گروهها و دستهها (فعالیتها) ۳.
پرورش عواطف کودک ۴.
کمک به بروز و پرورش استعدادهای فطری کودکان ۵.
ایجاد حس اعتمادبهنفس و امنیتخاطر در کودکان ۶.
متوجه ساختن کودکان به دنیایی که آنها را فراگرفته است؛ ۷.
پرورش حس زیباییشناسی در کودک.
در ادامه، وظایف کودکستانها در کتاب یاد شده بدین شرح بیان شده است: ۱.
شناخت خصوصیات فردی هر کودک از تمام جنبهها با مطالعه وضع خانوادگی و فعالیت در کودکستان ۲.
شناخت عوامل مؤثر مطلوب یا نامطلوب در رشد و تکامل هر کودک در خانواده، کودکستان و اجتماع، تقویت تأثیر عوامل مطلوب و تضعیف تأثیر عوامل نامطلوب ۴.