چکیده:
همواره حال و وضع کودکان در فضا و جو کلاس مختلف است. ممکن است یکی از کودکان گریه کند، بعضی از کودکان دربارة دوستان خود یا راجعبه یک اسباببازی شروع به بحث و جدل کنند. شاید یک یا تعدادی از کودکان برای شکایت کردن از دوستان خود، دور معلم جمع شوند و از معلم بخواهند که مداخله کند. در چنین وضعی، مربی خوب دورة پیشدبستان چگونه رفتار خواهد کرد؟ چگونه میتواند با حالات مختلف هیجانی، نزاع، نمایش بازی کردن کودکان برخورد کند؟ چگونه به کمک آنچه آموخته است، موقعیت موجود را مدیریت میکند؟ مقالة پیش رو به این پرسشها پاسخ خواهد گفت.
خلاصه ماشینی:
"یکی از ویژگیهای برجستة مربیان این است که بهسرعت برای حل مشکل کودکان اقدامی نمیکنند بلکه مهارتها و ابزارهایی برای کودکان فراهم میآورند تا آنها بیاموزند که خود مشکلشان را حل کنند.
یاد دادن اینکه احساسات قابل تغییرند: این نکته که احساس یک واکنش موقتی است و تا ابد، ادامه پیدا نمیکند، باید به کودکان آموخته شود.
مربی برای ایجاد این مهارت، باید در طول ساعات کلاس احساسات خود را مثال بزند، آنها را نام ببرد و دربارة آن احساسات با کودکان صحبت کند.
» بدینمنظور لازم است مربیان قبل از شروع آموزش نامگذاری هیجانها به کودکان، «واژههای مرتبط با احساس» را در ذهن آنان شکل دهند و فعالیتهایی را برای تحقق این امر طراحی کنند.
گاهی کودکان ممکن است در کلاس یا منزل در برابر احساس غم و ناامیدی، واکنشهای هیجانی شدید نشان دهند؛ چرا که نمیدانند این احساسات موقتی هستند و خیلی زود میتوانند خوشحال شوند."