چکیده:
کودکان با تفاوتهای فردی متولد میشوند و با تفاوتهای تربیتی رشد میکنند. آنها هم به همکلاسیهای خود شبیهاند و هم با آنها متفاوتاند! شباهتها و تفاوتهایی که تا پایان عمر ادامه مییابند. شناسایی این موارد و ارائة برنامه برای بهبود و رشد تواناییهای حرکتی، کلامی، شناختی، اجتماعی، عاطفی و... کودکان منطبق با شرایط فردی و محیطی طبق اصول علمی، از وظایف آموزشوپرورش است. تشخیص کودکان عادی و کودکان استثنایی دارای مشکلات جسمی یا ذهنی شدید، تقریبا ساده است اما شناسایی کودکان میان این دو گروه، به تدابیر اجرایی خاصی نیاز دارد. این کودکان دارای مشکلاتی همچون کمبینایی، کمشنوایی، محدودیتهای جسمی و حرکتی، و دیرآموزی هستند. شناسایی بهموقع توانمندیها و محدودیتهای این کودکان عادی با نیاز ویژه، امکان برنامهریزی و مداخلات بههنگام و موثر را فراهم میکند. مداخلة بههنگام، به هر نوع فعالیت آموزشی کودکمحور و یا فعالیت راهنمایی والدمحور گفته میشود که بلافاصله پس از شناسایی شرایط یا عارضة رشدی، انجام میگیرد. این مداخلهها میتواند عامل پیشگیری یا به حداقل رساندن محدودیتهای جسمی، رفتاری، شناختی و هیجانی در کودکان باشد. بر این مبنا طی تفاهم معاونت آموزش ابتدایی و سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳، طرح آزمایشی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای نوآموزان پیشدبستانی ثبتنام شده در سامانة نامنویسی الکترونیکی دانشآموزان (سناد)، به اجرا گذاشته است. پس از اجرای طرح سنجش، طراحی و اجرای برنامههای مداخلهای بههنگام، توسط دفتر آموزش پیشدبستانی پیگیری شده است
خلاصه ماشینی:
تشخیص کودکان عادی و کودکان استثنایی دارای مشکلات جسمی یا ذهنی شدید، تقریبا ساده است اما شناسایی کودکان میان این دو گروه، به تدابیر اجرایی خاصی نیاز دارد.
شناسایی بهموقع توانمندیها و محدودیتهای این کودکان عادی با نیاز ویژه، امکان برنامهریزی و مداخلات بههنگام و مؤثر را فراهم میکند.
بر این مبنا طی تفاهم معاونت آموزش ابتدایی و سازمان آموزشوپرورش استثنایی کشور در سال تحصیلی ۹۴- ۱۳۹۳، طرح آزمایشی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی برای نوآموزان پیشدبستانی ثبتنام شده در سامانة نامنویسی الکترونیکی دانشآموزان (سناد)، به اجرا گذاشته است.
کلیدواژهها: کودکان دیرآموز، توانایی، نوآموز کودک دیرآموز این کودکان دارای نیاز ویژه در مدارس عادی حضور مییابند.
این کودکان در مدارس عادی ثبتنام میکنند و حضور مییابند تا سایر ابعاد رشد و یادگیری عملیشان، همراه با همسالانشان پرورش یابد.
شناسایی و مداخلة بههنگام برای رشد همهجانبة نوآموزان با نیاز ویژه رشد همهجانبة نوآموزان دفتر پیشدبستانی آموزشوپرورش دورة پیشدبستانی در آیینة قوانین