چکیده:
کسب مهارتهای اجتماعی یکی از مهمترین عوامل در سازگار شدن کودکان با محیط پیرامون، همسالان و خانواده است. در مراکز پیشدبستانی به آموزش این مهارتها کمتر توجه میشود. کودکانی که اینگونه مهارتها را کسب نکنند، دچار اختلالات رفتاری میشوند و به خوبی نمیتوانند با دیگران ارتباط برقرار سازند. از آنجا که یکی از اهداف آموزشوپرورش پیشدبستانی رشد همهجانبة کودکان است، به آموزش این مهارتها باید توجه کرد تا مطابق با آن برنامههای پیشگیری از اختلالات رفتاری صورت گیرد. آموزش و ارزیابی مهارتهای اجتماعی به کودکان باید براساس تفاوتهای فردی و با برنامههای متعدد انجام پذیرد. اجتماعی شدن کودکان در قالب فعالیتهای گوناگون از جمله بازی، گردش در طبیعت، بحث و گفتوگوهای آزاد و سازمانیافته و قصهگویی صورت میگیرد. در این نوشتار به چیستی و چگونگی آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان پرداخته میشود
خلاصه ماشینی:
از آنجا که یکی از اهداف آموزشوپرورش پیشدبستانی رشد همهجانبة کودکان است، به آموزش این مهارتها باید توجه کرد تا مطابق با آن برنامههای پیشگیری از اختلالات رفتاری صورت گیرد.
کلیدواژهها: مهارتهای اجتماعی، کودکان، جامعه، خانواده مقدمه برنامة آموزشوپرورش مناسب در دوره پیشدبستان، تجاربی محرک برای رشد ذهنی، زبانی، جسمی، اجتماعی و عاطفی کودکان فراهم میآورد.
تمامی این حرکتها و شناختهای روزافزون به انسان کمک میکند تا به کمیت و کیفیت زندگی اجتماعی خود و دیگران غنای بیشتری ببخشد و بهخصوص، به کودکان با نیازهای ویژه و سازگاری اجتماعی آنان نگاهی انساندوستانهتر و پویاتر داشته باشد.
مهارتهای اجتماعی مناسب برای کودکان مهارتهای اجتماعی به کودک کمک میکند که با دیگران رابطهای مؤثر داشته باشد.
براساس اهدافی که انتظار داریم کودکان در هر یک از این دو گروه سنی انجام دهند راهکارهایی برای آموزش آنها نیز ارائه میشود (جدول ۳).
برای آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان گروه سنی ۴ تا ۵ راهکارهایی نیز میتوان ارائه کرد که در جدول ۴ آمدهاند.