خلاصه ماشینی:
عدهای از ما (معلمان) پژوهش را ساختن یک وسیله میدانیم، عدهای روشهای آموختة خودمان در درس روش تحقیق و شیوه نوشتن پایاننامه در تحصیلات دانشگاهی را پژوهش میدانیم؛ روشی که حتما باید با طرح مسئله شروع شده و در پایان به یک گزارش پنج فصلی ختم شود.
گروهی از ما یافتن مطلب خارج از کتاب را پژوهش مینامیم و شاید ما باعث بازارگرمی کافینتهای محله شدهایم که امروز شاهد خرید و فروش انواع موضوعات پژوهشی برای دانشآموزان دورة ابتدایی تا دانشگاهی در آنها هستیم.
دردناکتر اینکه دانشآموزان ما نیز، پس از گذراندن سالهای دبیرستان و ورود به دانشگاه، به علت عدم آشنایی درست با پژوهش، علاقهای به کارهای پژوهشی از خود نشان نمیدهند که حاصل آن وضعیت کنونی است؛ وضعیتی که شاهد پژوهشهای سطحی، ناکارآمد و حتی کپیبرداری شده در دانشگاهها هستیم.
در واقع، ما در مدارس خود به جای تربیت دانشآموز پژوهشگر، براساس روشهای مناسب و درست، بیشتر مسائل نظری و محفوظات را به دانشآموزان یاد میدهیم، این در حالی است که دانش علوم تربیتی میگوید دانشآموزان در دوران مدرسه قدرت یادگیری بیشتری برای دیدن، شنیدن، درک مطلب و جستوجو و تفحص دارند، بنابراین چه خوب است وقت آنها در آزمایشگاهها و کتابخانههای مدارس و مجلات صرف پژوهش شود، نه اینکه متأسفانه فقط به حفظ کتابها و جزوات درسی محدود گردد.
ما برای تحقق امر پژوهش نیاز به راههای پرپیچوخم نداریم، بلکه فقط و فقط باید به ٨ کلمه کلیدی چه؟ چرا؟ چگونه؟ کی؟ کجا؟ چند؟ کدام؟ احترام بگذاریم و اجازه دهیم فضای کلاس و بعد خانه ما در لحظه لحظه زندگی با این کلمات همراه شود.