خلاصه ماشینی:
معلمانی که در برابر روشهای تدریس سنتی اصرار دارند از انگیزة لازم برخوردار نیستند و براساس نیاز حرفهای در دورههای آموزشی شرکت نمیکنند، پس هرگونه سرمایهگذاری و صرف هزینه برای آموزش آنها نه تنها اثر مثبت و سازنده ندارد، بلکه ممکن است موجب دلزدگی و نارضایتی بیشتر آنها نیز شود.
بههمین دلیل برخی از نتایج تیمز نشان میدهد، در تعدادی از کشورها، معلمان جوانتر و کم سابقهتر اما با رضایت شغلی و خلاقیت و ابتکار در ارائة روشهای تدریس فعال و انگیزة تعامل با دانشآموزان بسیارکارامدتر از معلمان مسنتر و با سابقهتر هستند.
٣. هر قدر رضایت شغلی معلمان بیشتر باشد، عملکرد تحصیلی دانشآموزان نیز بیشتر میشود.
زمانی که معلمان به عنوان مهمترین رکن تغییر و تحول نظام آموزشی و رضایتمندی درونی شغلی، در تعامل با دانشآموزان روشهای تدریس فعال و مؤثر در فرایند یاددهی یادگیری را بهکار نگیرند، هرگونه طرح و برنامه و راهکار و پیشنهادی برای اصلاح و تغییر وضع موجود ناکام و ناکافی بهنظر میرسد.