چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان رضایت اعضای هیئت علمی دو دانشگاه مورد مطالعه و به منظور مطالعهء نقاط قوت و ضعف شبکههای اطلاعرسانی آنها انجام گرفته است.جامعهء مورد مطالعه شامل 1558 نفر اعضای هیئت علمی شاغل به تدریس در زمان تحقیق بوده که 20 درصد آنها به صورت تصادفی و بر اساس حجم فراوانی در دانشکدههای مختلف به عنوان نمونه انتخاب شدهاند.روش تحقیق پیمایشی تحلیلی است و اطلاعات از طریق پرسشنامه جمعآوری شده است.یافتهها حاکی از آن است که جامعهء مورد مطالعه در هردو دانشگاه برای ارتقای کیفیت آموزش و تدریس از این شبکهها استفاده کردهاند؛از میان انواع مدارک،کتاب در دانشگاه شهید بهشتی و گزارشهای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر مورد جست و جو بوده است؛در هردو دانشگاه بیشترینی مقدار اطلاعات دریافتی را کتابشناسیها شبکهها تأمین میشود که موجب جلب رضایت بیش از 50 درصد جامعه شده است.بر اساس یافتههای فوق فرضیهء این پژوهش مبنی بر اینکه"بیش از 50 درصد اعضای هیئت علمی جامعههای مورد مطالعه برای تأمین اطلاعات مورد نیاز خود از شبکههای اطلاعرسانی رضایت دارند"تأیید میشود.بیش از 50 درصد این افراد با نحوهء کار با شبکه آشنایی داشته و از نحوهء دسترسی به اطلاعات راضی بودهاند و شبکهء فوق را بدون اعمال محدودیتهای زمانی و مقررات اداری تشخیص دادهاند. پایگاههای موجود بر روی لوحهای فشرده در هردو دانشگاه دارای بیشترین متقاضی و کتابخانهها پرمراجعهترین مکان برای استفاده از شبکه عنوان شدهاند.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها حاکی از آن است که جامعهء مورد مطالعه در هردو دانشگاه برای ارتقای کیفیت آموزش و تدریس از این شبکهها استفاده کردهاند؛از میان انواع مدارک،کتاب در دانشگاه شهید بهشتی و گزارشهای پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیشتر مورد جست و جو بوده است؛در هردو دانشگاه بیشترینی مقدار اطلاعات دریافتی را کتابشناسیها شبکهها تأمین میشود که موجب جلب رضایت بیش از 50 درصد جامعه شده است.
بر اساس یافتههای فوق فرضیهء این پژوهش مبنی بر اینکه"بیش از 50 درصد اعضای هیئت علمی جامعههای مورد مطالعه برای تأمین اطلاعات مورد نیاز خود از شبکههای اطلاعرسانی رضایت دارند"تأیید میشود.
آزمون کای اسکوئر انجام شده نیز اثبات میکند که بین تعداد افرادی که آموزش دیدهاند با آنهایی که آموزش ندیدهاند،تفاوت وجود دارد؛ چرا که مقدار X2 محاسبه شده(28/23 و 24/43) محاسبه شده در هردو دانشگاه از مقدار مشخص در جدول با درجهء آزادی 1 بزرگتر است بنا بر این اکثر اعضای هیئت علمی آموزش لازم را برای بهرهگیری از منابع اطلاعاتی دیدهاند.
چه نقاط ضعف و قوتی در شبکههای اطلاعرسانی دانشگاههای مورد مطالعه وجود دارد؟ در هردو دانشگاه بیشتر پاسخگویان اعتقاد داشتهاند که محدودیت زمانی در پایگاهها وجود ندارد و در صورت وجود نیز تأثیـ d در امر کسب اطلاعات مورد نظر ایشان نداشته است؛ولی آزمون آماری انجام شده برای دو دانشگاه نتایج متفاوتی را نشان میدهد، به طوری که X2 مشاهده شده برای دانشگاه شهید بهشتی معنیدار نیست،زیرا مقدار X2 از مقدار مشخص در جدول با درجهء آزادی 1 کوچکتر است،بنا بر این به طور قطع نمیتوان گفت که استفاده از منابع تابع محدودیت زمانی نیست."