چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل جامعه شناختی موثر بر میزان انگیـزةتحـصیلی دانـشجویان بوده است . روش انجام پژوهش پیمایش و جامعه آمـاری کلیـه دانـشجویان شـاغل بـه تحـصیل در دانشگاه فردوسی است . حجم نمونه ٢٥٥ نفر، با روش نمونـه گیـری طبقـه ای متناسـب بـا حجـم انتخاب شده و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است . یافته ها نشان داد که انگیزةتحـصیلی دانشجویان بطور معنادار بالاتر از حد متوسط است که میانگین آن معـادل ٦٣/٢( در دامنـة ١٠٠-٠) می باشد. تحلیل رگرسیونی دادهها نشان داد که «موفقیت تحصیلی »، «ارزیـابی مثبـت از گروههـای مرجع تحصیلی »، «کنش دانشجو- والدین » و « امید به آیندة شغلی » اثر مستقیم و «پایگاه اجتمـاعی - اقتصادی» اثر معکوس بر انگیزةتحصیلی دارند. تحلیل مـسیر نـشان داد کـه دو متغیـر «رضـایت از امکانات آموزشی و پژوهشی » و «کنش متقابل استاد- دانشجو» به طور غیرمستقیم بر انگیزةتحصیلی تاثیر مثبت دارند. از طرف دیگر میزان انگیزةتحصیلی دانشجویان در بعضی از دانـشکدههـا بـا هـم متفاوت و انگیزة دانشجویان دختر و پسر نیز فرقی با هم نداشته است . محقق نتیجه گرفت که برای افزایش انگیزةتحصیلی تعامل دانشجو و والدین افزایش یابد و همچنـین موفقیـت هـای تحـصیلی دانشجو در خانواده و دانشگاه مورد توجه و تحسین قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
برای سنجش پایایی ابزار، از روش همسازی درونی استفاده شـد، کـه نتـایج ضـریب حاصـله ( آلفـای کرونباخ) به شرح زیر است : جدول ٢: پایایی سازههای پژوهش سازه تعداد گویه مقدار آلفا انگیزهتحصیلی 26 0/87 رضایت از امکانات و وضعیت آموزشی 4 0/81 کنش متقابل والدین - دانشجو 10 0/85 کنش متقابل استاد- دانشجو 3 0/73 امید به آینده شغلی 4 0/92 گروههایمرجع 2 0/67 1 Kaiser-Meyer-Olkin Measure of Sampling Adequacy(KMO) 2 Root mean square residual(RMR) 3 Goodnees of Fit Index(GFI) 4 Adjusted Goodnees of Fit Index (AGFI) 5 Comparative Fit Index(CFI) یافته ها جدول ٣: توصیف متغیرهای جمعیت شناختی و رابطة آنها با میزان انگیزةتحصیلی متغیر وابسته متغیر مستقل درصد واقعی میانگین ا نگیزهتحصیلی (٠ تا (100 نوع آزمون سطح معنی -داری جن ت ∗ مرد 45 62/25 t 0/24 سی زن 55 64/01 مجرد 85/5 62/84 وضعیت - متأهل 14/1 65/41 Lsd 0/24 تأهل ∗∗ بدونهمسر 0/4 49/03 مقطع - کارشناسی 67/3 62/19 t 0/05 تحصیلی ∗ ارشد و دکتری 32/7 65/32 وضعیت - شاغل 9/3 63/25 t 0/97 اشتغال ∗∗ غرشاغل 90/7 63/34 وضعیت بومی 55 62/61 سکونت ∗∗ غیربومی - خوابگاهی 37/8 63/59 Lsd 0/50 غیربومی - غیرخوابگاهی 7/2 65/91 آمار وریاضی 6 56/53 الهیات 7/2 58/01 علومپایه 11/2 61/88 ادبیات و علومانسانی 13/5 62/30 فنی ومهندسی 20/7 62/51 علوماداری و اقتصادی 9/2 62/54 Lsd دامپزشکی 4 65/09 دانشکده ∗ روانشناسی 10/4 66/75 0/04 کشاورزی 11/6 66/77 منابع طبیعی 2/8 68/54 تربیت بدنی 3/6 70/29 1384 1/6 66/34 1385 4 60/09 سال ورود به 1386 21/9 64/86 دانشگاه ∗∗ 1387 19/9 61/17 Lsd 0/62 1388 26/7 63/44 1389 25/9 63/46 نوبت ورود∗∗ روزانه 72/2 63/59 t 0/31 شبانه 27/8 61/87 ∗ غیرتصادفی (متناسب با حجم نمونه و ساختار جامعه ) ∗∗تصادفی توصیف مطابق جدول (٣)، در زمینه جنسیت بیشترین تعداد افرادنمونه (٥٥ درصد) زن بودنـد.