چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر برخی ویژگیهای عصبروانشناختی در کودکان پسر 8 تا 10 سالۀ دچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران بود. 34 کودک 10-8 سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی که در سال 1392 به کلینیکهای کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند، بهصورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. بهمنظور غربالگری، از پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون استفاده شد. همچنین بهمنظور ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامۀ عصبروانشناختی کانرز استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ حرکتی مداخلهای ژیمناستیک را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0≤P با کمک نرمافزار SPSS16 انجام گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (001/0P≤، a492.454F=) و حسی – حرکتی (001/0P≤، a285.693F=) مشاهده شد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که برنامۀ تمرینی ژیمناستیک میتواند بر بهبود بر ویژگیهای عصبروانشناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد.
خلاصه ماشینی:
"Developmental Coordination Disorder (DCD) تأثیر تمرینات ژیمناستیک بر ویژگی های عصب روان شناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی 219 حرکتی (ملاک A).
٢٢٤ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ آزمودنی ها جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری : جامعة آماری پژوهش حاضر شامل کلیة کودکان پسر ٨ تا ١٠ سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی بود که در سال ٩١-١٣٩٠ به کلینیک های کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند.
Levine ٢٢٨ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ نتایج و یافته های تحقیق در این بخش ، ابتدا ویژگی های سلامت جسمانی و بهرة هوشی ، میانگین و انحراف معیار دو گروه کنترل و آزمایش در حیطة کارکردهای اجرایی و حسی حرکتی توصیف شد و در ادامه داده های مربوط به آزمون فرضیه مورد تجزیه وتحلیل استنباطی قرار گرفت (جدول های ٣ و ٤).
همچنین نتایج این جدول نشان می دهد، با در نظر گرفتن نمره های پیش آزمون به عنوان متغیرهای همپراش تفاوت بین عملکرد دو گروه مداخله و کنترل در خرده آزمون های حیطة ٢٣٢ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی ، دورة ٧، شمارة ٢، تابستان ١٣٩٤ کارکردهای حسی - حرکتی در سطح کمتر از ٥ درصد است .
همان طورکه اشاره شد، نتایج نشان داد که هشت هفته تمرین با ژیمناستیک بر کارکردهای حسی - حرکتی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی تأثیر معناداری داشته است ؛ نتایج این تحقیق با یافته های اسماعیل زاده و همکاران (١٣٨٨)، سلمان و همکاران (١٣٨٨)، ملاکریمی (١٣٩١)، تسیا (٢٠٠٩) و رینتلا و همکاران (١٩٩٨) همسوست ."