چکیده:
این پژوهش با هدف ارائه و تبیین الگوی معنویت سازمانی در آموزش عالی با توجه به الگوهای ملی و دینی ، با استفاده از رویکرد الگوسازی ساختاری تفسیری انجام گرفت . این پژوهش از نظر هدف ، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی، و ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش ، پرسشنامه است . جامعه آماری این پژوهش از دو بخش تشکیل شده است : بخش اول به منظور شناسایی عوامل موثر بر معنویت سازمانی در دانشگاه ها بر اساس منطق الگوهای تحلیل عاملی ، یک نمونه ٢٠١ نفری از کارکنان دانشگاه یزد به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت . در بخش دوم به منظور اولویت بندی عوامل کلیدی شناسایی شده از ده نفر از استادان دانشگاه استفاده شد که بر موضوع تحقیق تسلط علمی و عملی داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که ده عامل فضائل ، فضای معنوی ، محتوایی، ساختاری ، رهبری ، فرهنگی، خلاقیت ، ایمان ، انگیزش و اجتماعی به عنوان عوامل موثر بر معنویت سازمانی به شمار میرود؛ هم چنین نتایج الگوسازی ساختاری تفسیری نشان داد که عامل رهبری بیشترین قدرت نفوذ و کمترین وابستگی را بین نه عامل کلیدی دیگر دارد.
خلاصه ماشینی:
"در جدول ٢ چند مورد از پژوهشهای نزدیک به موضوع این پژوهش به صورت خلاصه معرفی میشود: جدول ٢: خلاصه پیشینه پژوهش ردیف نویسنده سال عنوان 1 عابدی جعفری و رستگار 1386 ظهور معنویت در سازمانها، مفاهیم ، تعاریف ، پیشفرضها، الگوی مفهومی 2 رودگر 1388 معنویت گرایی در قرآن 3 ناصحی فر و الماسی فر 1388 جایگاه معنویت کاری در جامعه امروز 4 خانباشی و ابطحی 1388 تحلیلی دربارة نقش معنویت گرایی در مدیریت دولتی 5 نادری و رجایی پور 1389 مدیریت با رویکرد معنوی 6 صانعی و حسن پور 1391 راهکارهای اساسی پرورش معنویت در سازمانها 7 گیبنز١ 2002 معنویت در محل کار 8 گاس و گوزلینگ 2010 سازمان معنوی : تفکرات انتقادی در مورد ابزار معنویت در محل کار 9 باگوان ٢ 2013 معنویت در کار اجتماعی در آفریقای جنوبی ، بررسیهایی از دانشگاهیان 10 الارکوبی ٣ 2013 ایمان اسلامی ، مفاهیمی برای مدیریت کسب و کار 11 سلیمان ٤ 2014 شناسایی عوامل معنویت در کسب و کار در چارچوب اسلامی 1 - Gibbons 2 - Bhagwan 3 - Al Arkoubi 4 - Sulaiman PDF created with pdfFactory Pro trial version www."