چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: بیشک حس تعلق افراد به مکانی که در آن زندگی میکنند، عامل مهمی در جهت پدید آمدن حس مسئولیتپذیری و در نتیجه حـل بسیاری از مشکلات محله توسط ساکنین میگردد. متأسفانه با گسترش شهرها شاهد کمرنگتر شدن این حس و نوعی بیتفاوتی نسبت به محله در ساکنین میباشیم. هدف از این پژوهش شناخت ویژگیهای فضاهای اجتماعی مناسب در ایجاد حس تعلق به محله میباشد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع پیمایشی است که جامعه آماری منطقه 2 شهرداری تهران بوده و بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 411 نفر از افراد بالای 18 سال بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. جهت تحلیل نتایج از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون چند متغیره در نرمافزار spss بهره گرفته شده است. یافتهها: بر اساس نتایج، نظم، امنیت، دسترسی، خوانایی، پیوندهای اجتمـاعی و کنتـرل اجتماعی غیررسمی ارتباط معناداری با حس تعلق افراد به محله داشتهاند. تحلیل رگرسیون نشان میدهد که متغیرهای اصلی تحقیق 78 درصد از تغییرات حس تعلق به محله را تبیین میکنند. نتیجهگیری: در مجموع پیوندهای اجتماعی و خوانـایی محـله از مهمترین ویژگیهای فضای اجتماعی در ایجاد حس تعلق به محله میباشند که لزوم برنامهریزی و مدیریت فضاهای محله را در کنار وجوه کالبدی آن نشان میدهد.
Undoubtedly, sense of belonging to a place where people live, is the important factor for the emergence of a sense of responsibility and as a result, by the people living in those neighborhoods will solve many problems. Unfortunately, with the expansion of cities
in this sense, we become less apparent control an in this sense and an indifference to the neighborhood residents.
The purpose of this study is identifying the characteristics of appropriate social spaces in creating a sense of belonging to the neighborhood. This study is a survey on the population at region 2 of Tehran municipality, based on multi-stage cluster sampling 411 people older than 18 years has been selected. The data collection gathered based on questionnaire.The analysis has been applied from Pearson Correlation and Multiple Regression in spss software.
Based on the results, order, security, access ability, legibility, social relationship, informal social control have significant relationship with people's sense of belonging to the neighborhood. Regression analysis shows that the main variables explain 78% of variation of sense of belonging to the neighborhood.
The overall Social interaction and legibility are the most important features of the social spaceto create a sense of belonging to the neighborhood which shows necessity of planning and management of neighborhood spaces along with its physical aspects.