چکیده:
هدف: وصول به برنامۀ راهبردی و اتخاذ خط مشی مناسب در حل مسالۀ فرهنگی -اجتماعی از لوازم مدیریت فرهنگی آموزش عالی و تحقق آن در قالب اسلامی شدن دانشگاه در ایران بوده و هست.یکی از مبادی و محیط های زاینده دغدغه های فرهنگی در ایران معاصر،که اتفاقا با طرح مساله حجاب،عجین و متقارن بوده است دانشگاه است. هدف مقالۀ اکتشافی حاضر، کشف اجماع و استقراء دیدگاههای نخبگان علمی و اجرایی حوزۀ "مساله حجاب و فرهنگ دانشجویی" برای امروز و فردای این موضوع حساس بود. روش: روش مورد استفاده تکنیک کیفی نظریۀ زمینهای میسور بود. یافتهها: به لحاظ نتیجه مقاله در صدد ارائه الگویی همبسته بوده است که نسبت بین مساله و راه حل را بازسازی نموده ونظامنامه راهبردی ارتقاء حجاب و عفاف در محیط دانشگاه را پشتیبانی نماید. نتیجه گیری: نویسندگان پس از طرح مسأله و چهارچوبی مفهومی، دیدگاههای 16 نمونۀ انتخابی را در سه سطح عوامل، زمینهها و راه حلها بازسازی و در الگویی نظری ارائه کرده اند.
خلاصه ماشینی:
مثلا در راهبرد ١٤ از بخش فرهنگی سند نظام آموزش عالی مکلف به "نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب، ساماندهی فضای عمومی دانشگاهها و حفظ شئون محیط علمی دانشگاه" شده است یا در راهبردهایی غیر مستقیم به این مسأله پرداخته شده که دلالت تضمنی و یا التزامی آن بسیار مهم است مثلا راهبرد ١٥ و اقدامات آن که به موضوع خانواده و تقویت مناسبات آن با دانشگاه و زندگی دانشجویی مربوط میشود، به عوامل زمینه ای صیانت و امنیت روانی دانشجو و بهسازی فرهنگ و وضعیت حجاب نظر دارد١.
از جمله توجه به ازدواج، برنامه ریزی فرهنگی، استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، ایجاد وفاق عمومی، اصلاح بعد شناختی و ترویج ارزشها، احیای مرجعیت های فرهنگی و ارزشی، تحقق هویت دانشگاهی، مدیریت مطالبات دختران برای ٤٦٢ فرهنگ در دانشگاه اسلامی ١٢ ورود به دانشگاه، ایجاد عزم سازمانی و تقدم اساتید بر دانشجویان، لزوم معرفت افزایی اساتید، ارتقاء اعتماد به نفس و عزت نفس و مسئولیت پذیری، رفع شبهات و اعتمادسازی و ارتباطات مؤثر مورد اشاره بوده اند.