چکیده:
هدف: این پژوهش در پی تدوین و اعتباریابی چارچوبی برای ارزیابی شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی بوده است. روش: روش پژوهش، ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. در مرحلۀ کیفی با استفاده از روش همسوسازی منابع چندگانه مشتمل بر سه ضلع الف) جمعآوری مبانی نظری، اصول زیربنایی مربوط به متغیر پژوهش، ب) تحقیقات انجام شده در حوزۀ شایستگی مدیران و ج) پیمایش نظرات آگاهیدهندگان کلیدی، چارچوب نظری اولیه تدوین و اعتباریابی شد. سپس در مرحلۀ کمی، روایی و پایایی چارچوب تدوین شده با استفاده از روشهای آماری تحلیل عامل تأییدی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. یافتهها: در این پژوهش چارچوبی مشتمل بر ابعاد سهگانۀ ارزشی- منشی، دانشی- بینشی و مهارتی- روشی و مؤلفههای مربوط به هر بعد برای ارزیابی شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی، تدوین و اعتباریابی شد. بعد ارزشی- منشی شامل مؤلفههای تقوا، تعهد، کرامت، عدالت و ولایتمداری؛ بعد دانشی- بینشی شامل مؤلفههای آگاهی از احکام و آموزههای دینی، آگاهی از قوانین و مقررات عمومی و حدود وظایف و اختیارات شغلی، برخورداری از دانش تخصصی و حرفهای مدیریت، شناخت وضعیت درونی و بیرونی سازمان مربوطه و بعد مهارتی- روشی شامل مؤلفههای مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی میباشد. نتیجهگیری: ارزیابی شایستگیهای مدیران در ابعاد سهگانۀ ارزشی- منشی، دانشی- بینشی و مهارتی- روشی میتواند باعث ایجاد تحول در جذب و بهسازی نیروی انسانی در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی و انتصاب مدیران آن شود.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: در این پژوهش چارچوبی مشتمل بر ابعاد سه گانۀ ارزشی- منشی، دانشی- بینشی و مهارتی- روشی و مؤلفه های مربوط به هر بعد برای ارزیابی شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی، تدوین و اعتباریابی شد.
بعد ارزشی- منشی شامل مؤلفه های تقوا، تعهد، کرامت ، عدالت و ولایتمداری؛ بعد دانشی- بینشی شامل مؤلفه های آگاهی از احکام و آموزههای دینی، آگاهی از قوانین و مقررات عمومی و حدود وظایف و اختیارات شغلی، برخورداری از دانش تخصصی و حرفه ای مدیریت ، شناخت وضعیت درونی و بیرونی سازمان مربوطه و بعد مهارتی - روشی شامل مؤلفه های مهارتهای فنی، انسانی و ادراکی میباشد.
گفتنی است در این مرحله با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی اشباع نظری ٤ تعداد ٣٠ نفر از آگاهیدهندگان کلیدی برای سنجش اعتبار چارچوب اولیۀ تدوین شده برای شایستگیهای مدیران دانشگاهی با توجه به آموزههای اسلامی، به عنوان مشارکت کنندگان مرحلۀ کیفی پژوهش انتخاب شدند و با آنها مصاحبۀ نیمه ساختمند به عمل آمد.
تقوا خدامحوری؛ دینداری؛ اخلاص عمل ؛ صداقت ؛ تواضع ؛ عفت تعهد جهت گیری اعتقادی در کار؛ مسئولیت پذیری؛ امانتداری؛ خدمتگزاری کرامت جوانمردی؛ احترام؛ خویشتن داری؛ ایثار؛ تحمل ناملایمات،؛ متانت در برخورد با دشواریها و بحرانها؛ شجاعت عدالت حقیقت جویی(حق مداری)؛ رعایت حقوق دیگران؛ عدم تبعیض ؛ اعتدال و میانه روی ولایت مداری اعتقاد و التزام به ولایت فقیه ؛ پیروی از منویات مقام معظم رهبری؛ بصیرت اطلاعات حرفه ای و تخصصی مدیریت آگاهی از احکام و آموزههای دینی آشنایی با احکام شرعی(عمومی)؛ آشنایی با آموزههای اسلامی در حوزه مدیریت ؛ آشنایی با احکام شرعی اختصاصی قلمرو مسئولیتی آگاهی از قوانین و مقررات عمومی و حدود وظایف و اختیارات شغلی قوانین و مقررات عمومی کشور(قانون اساسی و ..."