چکیده:
آیندهپژوهی مدرن که در دهه های گذشته در مجامع علمی مطرح شده است در چارچوب مکتب نظری اثباتگرایی با نگاه تقلیل گرای تجربی ارزیابی می شود نگاهی به محدودیت - های شناخته شده این مکتب فکری و تحولات تاریخی آن در دهه های گذشته نشان می دهد که رویکردهای نوین مابعد اثباتگرا تصاویر کامل تری از علم هستند که سعی نمودهاند محدودیت های گذشته رویکرد علمی را مرتفع سازند بر این اساس آیندهپژوهی نیز در چهرهای جدید از مکاتب معرفتی تفسیری و انتقادی بهره برده است و نسل نوینی از آینده - پژوهی که دانشی بین فرهنگی است را سازماندهی کرده است حال به عنوان یکی از پارامتر- های این نسل از آیندهپژوهی این تحقیق در پی توضیح و تبیین نظریه شناختی استعاره و نقش آن در آیندهپژوهی است تکیه اصلی در این نظریه در آیندهپژوهی بر دیدگاه سهیل عنایت الله است که به مبادی و اصول نظریه شناختی استعاره پایبند است . پیش از برشمردن اصول نظریه شناختی استعاره، نخست معنای لغوی و اصطلاحی استعاره به کوتاهی بررسی می شود .
خلاصه ماشینی:
نقش استعارههای شناختی در آیندهپژوهی با تحلیل دیدگاههای سهیل عنایت الله * عبدالمجید کرامت زاده چکیده آیندهپژوهی مدرن که در دهه های گذشته در مجامع علمی مطرح شده است در چارچوب مکتب نظری اثباتگرایی با نگاه تقلیل گرای تجربی ارزیابی می شود نگاهی به محدودیت - های شناخته شده این مکتب فکری و تحولات تاریخی آن در دهه های گذشته نشان می دهد که رویکردهای نوین مابعد اثباتگرا تصاویر کامل تری از علم هستند که سعی نمودهاند محدودیت های گذشته رویکرد علمی را مرتفع سازند بر این اساس آیندهپژوهی نیز در چهرهای جدید از مکاتب معرفتی تفسیری و انتقادی بهره برده است و نسل نوینی از آینده - پژوهی که دانشی بین فرهنگی است را سازماندهی کرده است حال به عنوان یکی از پارامتر- های این نسل از آیندهپژوهی این تحقیق در پی توضیح و تبیین نظریه شناختی استعاره و نقش آن در آیندهپژوهی است تکیه اصلی در این نظریه در آیندهپژوهی بر دیدگاه سهیل عنایت الله است که به مبادی و اصول نظریه شناختی استعاره پایبند است .
انواع رویکردهای معرفت شناسانه و روشناسانه آیندهپژوهی در نگاه عنایت الله در آینده پژوهی چهار رویکرد معرفت شناسانه و روشناسانه وجود دارد که هرکدام باورها مستقل ، آثار برجسته ، صاحب نظران و روشها ی متمایز دارند نوع اول آیندهپژوهی اثباتگرا و تجربی است در این نوع آیندهپژوهی مبتنی بر پیش بینی ٧، زبان خنثی فرض می شود و در پدید آمدن جهان واقعی مشارکت ندارد.