چکیده:
چکیده از مسائل بسیار مهم در حوزة فهم و شناخت هر مکتب، وجود افرادی است که تبیین و توضیح مکتب به عهده آنان است تا افراد دیگر با دخالتهای غیرعالمانه، زمینه سردرگمی را برای پیروان مکتب فراهم نکنند. حال در باب مکتب اسلام این پرسش مطرح است که آیا همانگونه که قرآن کریم تبیین دین را به عهده رسول خدا(ص) گذاشته، خود آن حضرت نیز تبیین دین را برای دوران پس از خود به عهدة کسی یا کسانی واگذار کرده که برای مسلمانان مراجعه به غیرمجاز نباشد و در نتیجه، اگر فرد غیرمسئول غیرمجاز به تبیین دین پرداخت، معتبر نیست یا واگذار نکرده است؟ همچنین اگر افرادی را برای این کار معین فرموده، آنان چه کسانند؟ خلاصه اینکه، مرجعیت دین بعد از پیامبر(ص) به عهدة کیست؟ پاسخ اینکه احادیث زیادی برای این منظور از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) به یادگار مانده است، بهویژه حدیث ثقلین که به جداناپذیری اهل بیت و عترت از قرآن و به تمسک امت به آنان و تضمین گمراه نشدن در صورت تمسک بر قرآن و اهل بیت(ع) تاکید مینماید، این حدیث با تعابیر متعدد در منابع فریقین آمده است، اما به دلیل اینکه میان دانشمندان اسلام در مراد از اهل بیت اختلاف پیدا شده، عملا رسالت این حدیث ناتمام مانده است! این مقاله با بررسی تطبیقی اقوال دانشمندان و محدثین اسلام (اعم از سنی و شیعه) در باب سند و محتوا (بهویژه محتوا)ی حدیث ثقلین، نظریة جامع و مدلل در این مورد را در اختیار خوانندگان قرار داده است و آن اینکه همة علمای شیعی و اکثریت قریب به اتفاق مفسرین، دانشمندان و محدثین اهل سنت بر این باورند که مراد از اهل بیت در آیه تطهیر و حدیث ثقلین آن افرادند که همانند قرآن معصوماند و از سوی خدا از هر ناپاکی دورند و هرگز از قرآن جدا نیستند و آنان کسی جز علی(ع) و حضرت زهراء(س) و حسنین(ع) نمیباشد و امت موظف هستند تنها به اینها مراجعه کنند و تمسک نمایند وگرنه به فرمایش نبوی گمراه خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
"حال در باب مکتب اسلام این پرسش مطرح است که آیا همان گونـه کـه قـرآن کریم تبیین دین را به عهدة رسول خدا(ص ) گذاشته ، خود آن حضرت نیز تبیین دیـن را بـرای دوران پس از خود به عهدة کسی یا کسانی واگذار کرده که برای مسلمانان مراجعه به غیرمجاز نباشد و در نتیجه ، اگر فرد غیرمسئول غیرمجاز به تبیین دین پرداخت ، معتبر نیست یـا واگـذار نکـرده اسـت ؟ همچنین اگر افرادی را برای این کار معین فرموده ، آنان چه کسانند؟ خلاصه اینکه ، مرجعیـت دیـن بعد از پیامبر(ص ) به عهدة کیست ؟ پاسخ اینکه احادیث زیادی بـرای ایـن منظـور از پیـامبر بزرگـوار اسلام (ص ) به یادگار مانده است ، به ویژه حدیث ثقلین که به جداناپذیری اهل بیت و عترت از قـرآن و به تمسک امت به آنان و تضمین گمراه نشدن در صـورت تمسـک بـر قـرآن و اهـل بیـت (ع ) تأکیـد مینماید، این حدیث با تعابیر متعدد در منابع فریقین آمده است ، اما به دلیل اینکه میان دانشمندان اسلام در مراد از اهل بیت اختلاف پیدا شده ، عملا رسالت این حدیث ناتمام مانده است !
این مقاله با بررسی تطبیقی اقوال دانشمندان و محدثین اسلام (اعم از سـنی و شـیعه ) در بـاب سـند و محتـوا (به ویژه محتوا)ی حدیث ثقلین ، نظریۀ جامع و مدلل در این مورد را در اختیار خوانندگان قـرار داده است و آن اینکه همۀ علمای شیعی و اکثریت قریب به اتفاق مفسرین ، دانشمندان و محـدثین اهـل سنت بر این باورند که مراد از اهل بیت در آیۀ تطهیر و حدیث ثقلین آن افرادند کـه هماننـد قـرآن (ع )معصوم اند و از سوی خدا از هر ناپاکی دورند و هرگز از قرآن جدا نیستند و آنان کسی جز علـی و حضرت زهراء(س ) و حسنین (ع ) نمیباشد و امت موظف هستند تنها به اینها مراجعه کننـد و تمسـک نمایند وگرنه به فرمایش نبوی گمراه خواهند شد."