چکیده:
زمینه: شواهد زیادی مبنی بر بروز بحران در به تقریب تمامی بخش های زندگی حرفه ای و سازمانی وجود دارد، مانند: اختلاس های بزرگ در سازمان ها، عملکرد بد مالی، بد رفتاری با کارکنان، فساد اخلاقی و فعالیت های بازاریابی غیر قانونی و سلطه جویانه. رسوایی های اخلاقی رهبران و در نتیجه بی اعتمادی به رهبران در سازمان و جامعه، اهمیت و ضرورت رهبران قابل اعتماد را افزایش داده است. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه صفات شخصیتی رهبران (شامل وجدانی بودن، همگرایی، روان رنجورخویی) و زمینه اخلاقی با رهبری قابل اعتماد و توجه به نقش میانجی گر تبادل رهبر- عضو در این میان می باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را تمامی کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند تشکیل می دهند که 250 نفر از آنها به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تجدید نظرشده صفات شخصیتی نئو (NEO-FFI)، زمینه اخلاقی، تبادل رهبر- عضو و رهبری قابل اعتماد استفاده شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگویابی معادلات ساختاری و روش بوت استراپ تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از آن است که؛ صفات شخصیتی، و نیز زمینه اخلاقی در سازمان رابطه قوی با بهبود یافتن تبادلات رهبر- عضو داشته و همچنین، قابل اعتماد یافتن رهبران را در پی دارد.
نتیجه گیری: مدیران و رهبران سازمان ها می بایست روابطی صادقانه و اعتماد برانگیز را در محیط کاری گسترش دهند و تصمیمات و سیاست های سازمان را همواره در راستای خودشکوفایی کارکنان و نیز افزایش بهره وری سازمان تنظیم نمایند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به پیشینۀ موجود، پژوهش حاضر در پی آن است که؛ با توجه به میانجیگری تبادل رهبر- عضو، رابطۀ صفات شخصیتی وجدانی بودن، همگرایی، روان رنجورخویی و زمینه اخلاقی را با توجه به کیفیت تبادلات رهبر- عضو بر رهبری قابل اعتماد مورد بررسی قرار دهد.
این الگو بهمنظور بررسی اثرات مستقیم وجدانی بودن، همگرایی، روان رنجورخویی، زمینه اخلاقی و تبادل رهبر- عضو بر رهبری قابل اعتماد و همچنین اثرات غیرمستقیم این متغیرها با میانجیگر تبادل رهبر- عضو بر رهبری قابل اعتماد طراحی شده است.
بحث هدف پژوهش حاضر، طراحی و آزمون الگویی از برخی پیشایندهای رهبری قابل اعتماد (وجدانی بودن، همگرایی، روان رنجورخویی و زمینه اخلاقی) با میانجیگری تبادل رهبر- عضو بود.
صفت وجدانی بودن از آن جهت با کیفیت تبادلات رهبر- عضو در سازمان رابطه مثبت و مطلوب دارد که تعاملات بین فردی و همچنین وابستگی متقابل بین رهبر و کارکنان را بهبود میبخشد (30).
هر چهار بعد الگوی رهبری قابل اعتماد تا حد زیادی از کیفیت تبادلات رهبر- عضو در سازمان تأثیر میپذیرد، بدین صورت که رهبران از طریق تبادلات شفاف و مطلوبی که برقرار میسازند، میتوانند از نقاط ضعف و قوت خویش و دیگران و همچنین تصمیماتی که گرفتهاند مطلع شوند (خود- آگاهی).
Ethical leadership: A social learning theory perspective for construct development.
8. Walumbwa FO, Avolio BJ, Gardner WL, Wernsing TS, Peterson SJ.
Relationship between perceived organization support, member-leader exchange & Organization oriented self esteem with work abnormal in employees.
Journal of Leadership & Organizational Studies؛ 10: 1-10.