چکیده:
سابقه و هدف: مفهوم دلبستگی، پیوند هیجانی پایدار بین دو فرد است، به طوری که
هر یک از طرفین کوشش میکند نزدیکی یا مجاورت با موضوع دلبستگی را حفظ و به
گونهای عمل کند تا مطمئن شود که ارتباط ادامه مییابد. بنابراین هدف پژوهش حاضر
بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانشآموزان دورهی
متوسطه در سال 1393 می باشد.
مواد و روشها: روش تحقیق توصیفی است. جامعه آماری شامل 11650 نفر از
دانشآموزان متوسطه ی شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران
تعداد 370 نفر ؛ p = q =0/ 0 و 5 / و مقدار خطای قابل قبول 05 α = 0/ با لحاظ 05
دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه 15 سوالی
سبک دلبستگی هازن و شیور، پرسشنامه 30 سوالی هوش معنوی جودی نیل و پرسشنامه
21 سوالی نگرش به دین آلپورت بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و
رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد.
یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی و هوش معنوی با
تحلیل رگرسیون نیز .(P< 0/ مولفههای نگرش دینی دان شآموزان رابطه وجود دارد( 01
نشان داد بین مولفههای سبک دلبستگی و مولفههای هوش معنوی با نگرش دینی در سطح
.(P< 0/ و 05 F( 363 و 6 ) =16/56 ،R =0/ اطمینان 95 درصد رابطة معنیداری وجود دارد ( 47
همچنین تنها سهم سبک دلبستگی اجتنابی و هوش معنوی پیوستگی با وجود متعالی که به
در پیشبینی میزان نگرش دینی معنیدار (β =0/20 ، t =2/74؛ β =0/20، t =3/ ترتیب ( 03
است. اما سهم سایر متغیرها معنیدار نبود.
استنتاج: بر اساس نتایج این پژوهش سبک دلبستگی و هوش معنوی توان تبیین
واریانس نگرش دینی دانش آموزان متوسطه را دارد.
خلاصه ماشینی:
Relationship between attachment styles and spiritual intelligence with religious attitudes of Secondary school students in Amol city, 2014 Ali Khaleghkhah1, Mohammad Mahdi Babaei Menghari2* رابطه سبکهای دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل در سال 1393 علی خالق خواه1، محمد مهدی بابائی منقاری2* مقدمه نگاهی به سیر تاریخی زندگی انسان همواره نشان میدهد که انسانها به دین و به تبع آن به تربیت دینی توجه داشتهاند و دین به عنوان عنصری تعیین کننده در زندگی انسان بوده است.
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی در دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل می باشد.
همینطور نتایج نشان داد که سبک دلبستگی در بین دانشآموزان دختران با میانگین (12/42)، بیشتر از پسران است و این اختلاف معنیدار است (01/0P<) ولی هوش معنوی و نگرش دینی در بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد.
بحث در این پژوهش رابطهی بین سبکهای دلبستگی و هوش معنوی با نگرش دینی دانشآموزان متوسطه شهرستان آمل بررسی شد.
بین سبکهای دلبستگی با مولفههای نگرش دینی (جهتگیری برونی دین و جهتگیری درونی دین) دانشآموزان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رابطهی معنیداری وجود دارد.
یافتههای دیگر این پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با مولفههای نگرش دینی (جهتگیری برونی دین و جهتگیری درونی دین) دانشآموزان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون رابطهی معنیداری وجود دارد.
Endnotes 1- Amram 2-Patric 3- Bowlby 4- Cassidy & Shaver 5-Boulter 6-Raiya, Pargament, Mahoney & Stein 7-Turiano, Shawn, Whiteman, Hampson, Roberts , Daniel References 1.