چکیده:
آموزشوپرورش با حجم وسیعی از شهروندان در گروههای مختلف دانشآموزان، معلمان، مربیان، مدیران، اولیای دانشآموزان و... یکی از پرهزینهترین نهادهای اجتماعی است که راهکارهایی برای بهبود و ارتقای سطح بهرهوری منابع مالی ـ انسانی، فضا و تجهیزات و... در این نهاد مدنی، همواره موردنظر مسئولان اجرایی کشور، اولیای دانشآموزان، اولیای آموزشوپرورش، صاحبنظران و علاقهمندان به تعالی انسانی و توسعة اجتماعی بوده است. بنابراین بهنظر میرسد توجه به خواستههای متنوع و نیازهای واقعی یادگیری مخاطبان از طریق بسط و گسترش محدودة آموزشگاه و گشودن درهای جدید و وسیع برای علمآموزی دانشآموزان به روی فعالیتهای آموزشگاهی با عنوان رویکرد تماتیک در آموزش زمینشناسی، عامل مهمی در بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی دستگاه تعلیموتربیت به شهروندان جامعه باشد
خلاصه ماشینی:
"( چقدر مفاهیمی که آموزش میدهم از محیط زندگی دانشآموز گرفته شده و برای او آشنا هستند؟ ( چقدر مثالهای مورد استفاده در آموزشهای امروز از زندگی روزمرة دانشآموز گرفته شدهاند؟ ( چقدر مفاهیم انتخاب شده برای آموزش بر دانش فعلی و تجربیات زندگی روزمرة دانشآموز بنا شدهاند؟ ( چقدر مثالها و تمرینها شامل موقعیتهای واقعی حل مسئله در زندگی روزمرة دانشآموزان هستند که دانشآموز با آنها آشناست؟ ( چقدر مثالها و تمرینها در دانشآموز نگرشی ایجاد میکند که بگوید «من باید این را یاد بگیرم»؟ ( چقدر برای دانشآموزان فرصت ایجاد میشود تا اطلاعاتی را که جمعآوری کردهاند تجزیه و تحلیل کنند؟ ( چقدر فعالیتهای یادگیری، دانشآموزان را به کاربرد اطلاعات در زمینههای مفید و مرتبط با زندگیشان، مثل تصور آینده (آیندة شغلی) و مکانهای ناآشنا (مثل محیطهای صحرایی و کارگاهها) تشویق میکند؟ ( چقدر دانشآموزان در گروههای تعاملی که گفتوگوهای مهم در آن گروهها درمیگیرد و ایدههای متنوع و فراوان رد و بدل و تصمیمگیری میشود، شرکت میکنند؟ نتیجهگیری یکی از راههای افزایش اثربخشی فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری دستگاه آموزشوپرورش، بسط و گسترش محدودههای محیط آموزشی از حجم محدود سنتی کلاس درس به گسترة جهان آفرینش و تدوین فرایندهای آموزشی و پرورشی قصدشده با رویکرد تماتیک است."