خلاصه ماشینی:
"پرویز انصاریراد مدرس دانشگاه فرهنگیان منظور از شگردهای تدریس، مؤثرترین روشهایی است که معلم حرفهای برای آموزش مفاهیم و اصول درس به دانشآموزان به کار میگیرد.
کسب تجربۀ مستقیم برای آموزش درس زمینشناسی که همراه با بهکارگیری حداکثر مهارتهای یادگیری است باعث میشود دانشآموزان از راه مشاهدۀ نمونهها یا پدیدههای زمینشناسی و بررسی آنها بتوانند مفاهیم را از طریق تجربه به دست آورند و به یادگیری معنادار برسند.
با توجه به اینکه دانشآموزان ما کمتر مفاهیم زمینشناسی را تجربه کردهاند، بهترین تدریس برای آنها تدریس عملگرایانه است.
شگرد آغازکننده این شگرد برای ایجاد انگیزه در دانشآموزان بهکار گرفته میشود.
مشاهدات «معمولی»، به دلیل تکرار زیاد، در ایجاد انگیزه مؤثر نیستند، ولی مشاهدات به اصطلاح «ناهمخوان» که دانشآموزان آن را کمتر تجربه کردهاند، میتواند آنها را در موقعیت جدید یادگیری قرار دهد.
همکاران عزیز توجه داشته باشند که هر یک از شگردهای آغازکننده بهصورت مجزا یا تلفیقی برای ایجاد انگیزه و شروع آموزش میتواند بهکار گرفته شود."