چکیده:
میانگین قبولی در درس زمینشناسی، در مدارس دخترانه ناحیه ۴ کرج، ۱۲ درصد بالاتر از قبولی دبیرستانهای پسرانه است. به همین ترتیب میانگین نمره دختران در این درس نیز ۸/۲ درصد نمره بالاتر از میانگین نمره پسران است. برای علتیابی این تفاوت در این مقاله وضعیت پراکندگی دبیران مرتبط و غیرمرتبط زمینشناسی در مدارس دخترانه و پسرانه و چگونگی آموزش این درس در این مدارس، مانند داشتن طرح درس، فعالسازی دانشآموزان در حین تدریس، تقویت انگیزه در یادگیری زمینشناسی و داشتن ارزشیابی مستمر و منظم مورد بررسی قرار گرفته است
خلاصه ماشینی:
"برای علتیابی این تفاوت در این مقاله وضعیت پراکندگی دبیران مرتبط و غیرمرتبط زمینشناسی در مدارس دخترانه و پسرانه و چگونگی آموزش این درس در این مدارس، مانند داشتن طرح درس، فعالسازی دانشآموزان در حین تدریس، تقویت انگیزه در یادگیری زمینشناسی و داشتن ارزشیابی مستمر و منظم مورد بررسی قرار گرفته است .
از مقایسه این ارقام سؤالی در ذهن ایجاد میشود؟ دلیل بالاتر بودن درصد و نمره زمینشناسی در مدارس دخترانه چیست؟ روش تحقیق نویسنده این مقاله از طریق بازدیدهای خود از مدارس، بررسی کاربرگ همکاران، بررسی طرح درس همکاران، بررسی پراکندگی دبیران مرتبط و غیرمرتبط زمینشناسی و گفتوشنود با دانشآموزان مدارس و همکاران تحقیق خود را انجام داده است.
ز. تهیه سؤال از کتاب بهدست خود دانشآموزان بعضی از دبیران نیز با عنوان مسابقه طرح سؤال، دانشآموزان را وادار به مطالعه دقیق کتاب میکنند، بدینترتیب که فصلهای مختلف کتاب را بین گروههای دانشآموزی تقسیم و آنان را موظف میکنند که سؤالات تفهیمی مختلفی را از این فصول تهیه کنند.
از سوی دیگر، تقویت یادگیری معنادار و زمینهسازی صحیح برای شروع درس نیز باعث بالا بردن درک بهتر دانشآموزان از درس میشود و در ایجاد علاقه بیشتر آنها نسبت به درس تأثیر بسزایی دارد.
دبیران مرتبط دبیران نیمه مرتبط دبیران غیر مرتبط دبیر زمین شناسی دبیر جغرافیا دبیر زیست شناسی طرح درس یک نقشه یا برنامه است که معلم در آن اهداف تدریس خود را معین کرده و راهکارها و روشهای رسیدن به این اهداف را شرح داده است ۲۰ ۱۵ ۱۰ ۵ ۰ زیستشناسی و شیمی جغرافیا زمینشناسی بیشتر معلمان غیرمرتبط از روش سخنرانی استفاده میکنند که نتیجه آن خسته شدن دانشآموزان است."