چکیده:
در این مقاله به معرفی روانکاوی لاکانی به عنوان یک روش زایای نقد فیلم می پردازیم .در این راستا از معرفی سنت روانکاوی تحلیل هنر و سینما آغاز می کنیم و در ادامه نظرات روانکاو بزرگ فرانسوی ژاک لاکان را مطرح می کنیم .با استفاده از آراء اسلاوی ژیژک که برجسته ترین شارح روانکاوی لاکانی در حوزه نقد فرهنگی و مطالعات سینمایی به شمار می رود ، از اهمیت تلقی سینما به مثابه ی یک فانتزی در مقابل تهدیدات امر واقع سخن می گوییم .در نهایت نیز با بهره گیری از مفاهیم لاکانی و قراردادن فیلم در بستر تاریخی و سیاسی تولید آن که از ویژگی های عمده ی قرائت ژیژک از لاکان است ، فیلم سینمایی لژیون را مورد بررسی و نقد قرار می دهیم .
خلاصه ماشینی:
"اما فیلم با تکرار روایت اول فیلم که «شاید خداوند از همه ی این مزخرفات خسته شده باشد» و انبار اسلحه های پشت ماشین چارلی ، بچه و جیپ این درس لاکانی را یادآور می شود که «میل همواره میل به چیزی دیگر است » و چه کسی می داند میل احیاء شده به بشر تا چه زمانی تداوم دارد و محل خویش را عوض نمی کند؟ اما درباره جیپ آنچه که بسیار مهم است همان چیزی است که میکائیل نیز به وی یادآور می شود: «اما در میان همه ی این تاریکی ها برخی از مردم را دیدم که سر فرود نمی آورند، مردمی را دیدم که تسلیم نمی شوند حتی وقتی می بینند که همه ی امیدها بر باد رفته است .
و راه دوم راه جیپ است که اگر چه وقتی مورد هجوم پیرزن اول فیلم قرار می گیرد حتی در دفاع از خویش نمی تواند ماشه تفنگ را بچکاند اما برای نجات بچه و حقیقتی که در اینجا رخداد عشق است هنگامی که همه شکست خورده یا کشته شده اند، حتی میکائیل ، به ادامه راه و گلاویز شدن با جبرئیل مبادرت می کند.
The Peculiar Pleasures of a Popular Genre," with a New Afterword by the Author , in Horror Film and Psychoanalysis :Freud's Worst Nightmare , Edited by Steven Jay Schneider , Cambridge University Press.
Urbano , Cosimo (2004) "What’s the Matter with Melanie?": Reflections on the Merits of Psychoanalytic Approaches to Modern Horror Cinema , in Horror Film and Psychoanalysis :Freud's Worst Nightmare , Edited by Steven Jay Schneider , Cambridge University Press."