چکیده:
ضعف نظام اجرایی حقوق بینالملل و فقدان ضمانت اجراهای گسترده و موثر برای تعهدات حقوق بشری، اهمیت اقدامات متقابل را دوچندان میکند. باوجود این، تبعات زیانبار استفاده از این ابزار و خطرات احتمالی بهکارگیری آن، پرسش جدی نسبت بهکارآمدی و مطلوبیت استفاده از اقدامات متقابل در فراروی دولتها و حقوقدانان بینالمللی قرار میدهد. بررسی وضعیت دولتهایی که تاکنون به دلیل نقض حقوق بشر در معرض اقدامات متقابل قرار گرفتهاند، همچنین دقت در نظریات حقوقدانان بینالمللی، نشانگر آن است که این اقدامات در عین ضرورت و اهمیتی که برای حقوق بینالملل دارند، پیامدهای زیانباری بر مردمان این سرزمینها تحمیل کرده و درنتیجه، به شکل کنونی، ابزار مطلوب و چندان کارآمدی برای الزام دولتها به ایفای تعهدات حقوق بشریشان نیستند. بدون شک، مذاکره بر سر حدود و شرایط استفاده از این اقدامات و چارهاندیشی بهمنظور رفع نقاط ضعف آنها، گام بزرگی در راستای تضمین رعایت تعهدات حقوق بشری دولتها در نظام بینالمللی کنونی خواهد بود.
Counter Measures as means of persuading states to comply with their human rights commitments towards their own nationals have not been elaborated in the ILC articles on international responsibility of States. However, these measures are of great importance in the view of scholars and member States of international community. The lack of effective enforcement system for human rights commitments intensifies this importance. Notwithstanding this significance, the negative effects of applying countermeasures on human rights and humanitarian rights of the people of the target States and also the grave risks allowing such actions inflict on international affairs lead scholars to serious questions concerning the effectiveness of counter measures as means of persuading states to comply with their human rights commitments. As a matter of fact, there seems to be an unsettled conflict between the legal necessity of counter measures as enforcement means of human rights and the very negative political, economic and humanitarian effects of using such means.
خلاصه ماشینی:
Buhm Suk Baek, "Economic Sanctions against Human Rights Violations", Coronell Law School Inter-University Graduate Student Conference Papers, 2008, p.
بنابراین چنین اقداماتی تنها با قواعد عمومی حقوق بینالملل و پذیرش اقدامات متقابل دولت ثالث به هنگام نقض تعهدات عامالشمول قابل توجیه بوده و عدم اعتراض دولتهای دیگر، نشان از پذیرش این موضوع در جامعه جهانی دارد.
, "Argument, Institutional Process, and Human Rights Sanctions in Democratic Foreign Policy", Euoropean Journal of International Relations, vol.
بر این اساس، تحریمها دو دسته است: دستهای که برای سیاستهای خرد، مثل اختلافات مالی یا قراردادی اعمال میشود و دستهای که برای سیاستهای کلان، مثل اختلافات سیاسی و Nikolay, Marinov, "An Elusive Statistic: Estimating the Relationship between Sanctions and Success", UCLA International Institute, 2005, p.
9. Elizabet, Gibbons and, Richard, Garfield, "The Impact of Economic Sanctions on Health and Human Rights in Haiti", American Journal of Public Health, vol.
اگرچه در مذاکرات کمیسیون حقوق بینالملل به دلیل حساسیت موضوع و عدم حصول توافق میان اعضا و دولتها، نهایتا تصمیم گرفته شد که امکان توسل به اقدامات متقابل درمورد نقض قواعد آمره و تعهدات عامالشمول، از شمول مواد طرح مستثنا شود، بررسی رویه دولتها و همچنین دقت در دکترین نشان میدهد که چنین امکانی عملا در حقوق بینالملل عام وجود دارد و عدم تدوین آن به معنی انتفاء چنین حقی نیست.
· Gibbons, Elizabeth and Garfield, Richard, "The Impact of Economic Sanctions on Health and Human Rights in Haiti", American Journal of Public Health, vol.
William Jr, "Argument, Institutional Process, and Human Rights Sanctions in Democratic Foreign Policy", Euoropean Journal of International Relations, vol.