چکیده:
کتابی که در این نوشتار معرفی شده است به موضوعات مختلف مربوط به بحث
"رئالیسم علمی" میپردازد؛ از جمله برهان عدم تعین (تعین ناقص) نظریه، برهان عدم
معجزهآمیزی، استنتاج بر اساس بهترین تبیین، بیان مؤلفههای مختلف رئالیسم علمی و
بررسی انواع مختلف رویکردها به بحث رئالیسم علمی و نحلههای مختلف موافق و مخالف
آن، که شامل نظریات فیلسوفانی چون بوید، دامت، لائودن، کارنپ، پاتنم، فاین و... میشود.
سعی نگارنده این بوده است که ضمن معرفی این کتاب، توضیحات مختصری درباره این
مفاهیم در اختیار خواننده قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"رئالیسم در کلیترین صورت، اعتقاد به وجود واقعیتی مستقل از ذهن و زبان و یا قراردادهای میان آدمیان است، اما مناقشه میان رئالیستهای علمی و مخالفانشان عمدتا بر سر مسائلی چون هدف معرفتی علم، یافتن توضیح مناسبی برای پیشرفت علم در طول تاریخ، امکان کسب معرفت در مورد هویات غیرقابل مشاهده، امکان گزینش "معقول" میان چند نظریه درباره پدیدارهای موجود عالم، معیارهای گزینش و از این قبیل است.
در این اثر، همت نگارنده کتاب بیشتر مصروف توضیح و تحلیل بحثهای بوید (Boyd) ؛ بررسی برهان عدم تعین یا تعین ناقص نظریهها توسط شاهد evidence) by theory (Under-Determination و ارائه دفاعیاتی در مقابل انتقادات لائودن (Laudan) ـ که از موضع استقرای بدبینانه (Pessimistic induction) به رئالیسم وارد شده است ـ میشود.
سیلوس در فصل دوم به دنبال بحث و فحص فصل قبل درباره مؤلفه سمانتیک رئالیسم علمی، به بررسی ابزارگرایی حذفی میپردازد و توضیح میدهد که در این نوع ابزارگرایی، ارزش معنایی (سمانتیکی) نظریههای علمی تنها منحصر به آنچه نظریهها راجع به مشاهدهپذیرها میگویند، میشود و الفاظ عبارات نظری بر ساختههای صوری ریاضیواری تلقی میشود که از شرایط حقیقتی تهی است.
12ـ قوت این انتقادات چنان بود که خود پاتنم که تا قبل از دهه 1980 قاطعانه از رئالیسم علمی دفاع میکرد، رهیافتی نئوکانتی و پراگماتیستی اتخاذ کرد و از موضع رئالیستی خود دست برداشت(بنگرید به پایا، 1379، همان) 13ـ در خصوص آشنایی با برخی موارد تاریخی و بعضی معیارهای معقولیت نگاه کنید به(منصوری (1378)، همان) 14ـ در مورد تحلیل آرا ونفراسن میتوانید به مرجع زیر مراجعه کنید: حشمتی، حسن (1378)، آنتیرئالیسم به قرائت ونفراسن در کتاب تصویر علمی، پایاننامه کارشناسی ارشد، گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف."