چکیده:
هدف: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است. روش/ رویکرد پژوهش: پژوهش از نوع کاربردی است. از طریق نمونهگیری تعداد 285 نفر از کارکنان ردههای مختلف شغلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در فاصله سالهای 1392-1393 انتخاب و با استفاده از دو پرسشنامه نظر آنان پیمایش شده است. برای شناخت فرهنگ سازمانی، مدل دنیسون و برای شناسایی عوامل مرتبط با رضایت شغلی، مدل شاخص توصیفی شغل (JDI) استفاده شد. یافتهها: مؤلفههای فرهنگ سازمانی (درگیرشدن در کار، سازگاری، انطباقپذیری، و رسالت یا مأموریت) در کتابخانه ملی با عوامل پنجگانه رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنادار داشتهاند. نتیجهگیری: برداشتها و نگرشهای حرفهای افراد در پیوند با عوامل مختلف سازمانی قرار دارد. چنانچه فرهنگ سازمانی در راستای ارتقای رضایت شغلی کارکنان قرارگیرد، افراد با انگیزه و اشتیاق بیشتری به انجام وظایف شغلی میپردازند.
خلاصه ماشینی:
"ا. ایران ) رضا گودرزی | سیدحسام سیدین | معصومه حریری زاده چڪیده هدف: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران است .
در پژوهش های انجام شده پیشین ، شائمی برزکی و همکاران (١٣٩٢) نشان دادند که فرهنگ سازمانی ، رابطه مثبت و معناداری با رضایت شغلی کارکنان دانشکده های علوم پزشکی اصفهان دارد و مؤلفه های سازگاری و رسالت از بین مؤلفه های سازمانی به ترتیب ٠.
مرتضوی آب الوان و همکاران (١٣٩١) نیز با بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل دنیسون نشان دادند که میانگین امتیاز کلی کمتر از سطح متوسط است .
1. Gillespie, Denison, Haa Neale &land, Smerek ب.
٠٥ است ، در نتیجه این فرضیه که بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رابطه معناداری وجود دارد تأیید می گردد.
نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که در مدل فرهنگ سازمانی دنیسون در این سازمان ، ویژگی سازگاری (ارزش های بنیادین ، توافق ، هماهنگی ، و پیوستگی ) بیشترین میزان را کسب کرده است که این ناشی از توجه کتابخانه ملی به ارزش های بنیادین و هماهنگی و پیوستگی در سازمان است ؛ و سپس به ترتیب ویژگی یکپارچگی ، درگیر کار شدن ، و در آخر رسالت قرار دارد.
همچنین در پژوهش مرتضوی آب الوان و همکاران (١٣٩٣) میانگین امتیازات کلی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی براساس مدل دنیسون کمتر از سطح متوسط بوده و بیشترین امتیاز در بعد درگیرشدن در کار و کمترین امتیاز در بعد رسالت پذیری (مأموریت ) حاصل شده است ."