چکیده:
هدف: ارزیابی وضعیت اخلاق حرفهای کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و تأثیر آن بر عملکرد شغلی آنهاست. روش/رویکرد پژوهش: با استفاده از پرسشنامه نظر 92 نفر از کتابداران کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که بهروش تصادفی ساده انتخاب شدهاند پیمایش شده است. یافتهها: میانگین همه مؤلفهها و عامل کلی اخلاق حرفهای کتابداران تفاوت معناداری با میانگین نظری مؤلفهها دارد و بالاتر از آن است؛ بهجز "ارتقای معلومات و مهارتهای شغلی"، میانگینهای بهدستآمده برای همه مؤلفههای عملکرد کتابداران بالاتر از میانگین نظری است. نتیجهگیری: برای ارائه هر چه بهتر خدمات، لازم است کتابداران با آموزش و تشویق، از اصول اخلاقی حرفه آگاه شوند.
خلاصه ماشینی:
"مهم ترین نشانه این اعتقاد، عمل به اصول و وظایف حرفه کتابداری ، یعنی ارائه بهترین خدمات به کاربران است و این امر در چارچوب پذیرش مسئولیت هایی همچون تلاش آگاهانه در ایجاد و توسعه انجمن ها و تشکل های حرفه ای و نقد آنها؛ افزایش اطلاعات و دانش حرفه ای ؛ احقاق حقوق کتابداران ؛ آزادی دستیابی به اطلاعات و نفی سانسور؛ ارتقای حرفه و بهبود وضعیت کتابداران ؛ ترجیح منافع عمومی بر منافع شخصی ؛ جلب حمایت های مالی به منظور پیشبرد حرفه ؛ و نشر و نقد اطلاعات و یافته های پژوهشی محقق می شود (فرامرز قراملکی ، درخشانی ، و رضایی شریف آبادی ، ١٣٩٠).
این امر هم در عملکرد بین فردی ، هم در توسعه فردی ، و هم در ایفای وظایف شغلی اتفاق افتاده است ، به نحوی که در برقراری ارتباطات بین فردی و رفتار و برخورد مناسب با مراجعان ، تسهیم اطلاعات و معلومات ، تجزیه و تحلیل مسائل و ارائه راه حل های مناسب ، گزارش نویسی و مکاتبات اداری عملکرد بالایی داشته و در کار خود تلاش و جدیت بسیار بالایی نشان داده اند.
در این زمینه پیشنهاد می شود: - به دلیل مرتبط بودن اخلاق حرفه ای کتابداران با عملکرد آنان ، شیوه استخدام ، ارتقا، و آموزش کتابداران و تدوین برنامه های آموزشی با تأکید بر ویژگی های اخلاقی طراحی شود؛ - با توجه به پائین بودن میزان عملکرد کتابداران در "ارتقای معلومات و مهارت های شغلی "، با استفاده از سازوکارهای تشویقی مانند دادن مزایا، ارتقا، افزایش حقوق و جز آن ، انگیزه کسب مهارت های شغلی و افزایش مهارت حرفه ای در کتابداران تقویت شود؛ - مسئولان کتابخانه ها کتابداران را از اصول و آیین نامه های اخلاقی کتابداری آگاه سازند تا بتوانند تصمیم گیری موفق و ارائه خدمات بهتری داشته باشند."