چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت، ابعاد الگوی یادگیری و خودکارآمدی در قالب یک مدل علی است. جامعهی آماری این تحقیق، دانش آموزان دوره متوسطه (مدارس دولتی روزانه) شهر تهران در سال تحصیلی 92-93 بود، که از میان آنها نمونه ای شامل 734 دانشآموز (374 دختر، 360 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامههای سبکهای یادگیری کلب، مقیاس خودکارآمدی شرر و پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس بود. مدل فرضی با استفاده از ماتریس همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل گردید. بنابراین، بر اساس مبانی نظری و تجربی روابط علی بین سازههای ابعاد الگوی یادگیری (متغیر مستقل بیرونی)، خودکارآمدی (متغیر مستقل درونی) و انگیزش پیشرفت (متغیر ملاک) از طریق تدوین مدل مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون مدل نهایی معلوم شد همه شاخصهای برازندگی در دامنه مورد قبول قرار دارند و مدل مفروض به طور کاملی با دادههای نمونه برازش دارد. و در مجموع، حدود 35 درصد از واریانس ان انگیزش پیشرفت و 90 درصد از واریانس خودکارآمدی توسط متغیرهای موجود در مدل تبیین شدند.
The goal of the present study, in the framework of a causal model, was to examine the relationship between Self-efficacy, achievement motivation and learning model dimensions. The statistical population was consisted of high school students (public school) in Tehran academic year 2013-2014. Among them 734(374 females, 360 males) were selected by using random cluster sampling method. The research instruments included Kolb learning Styles Inventory, Sherer Self-efficacy scale, Hermans Achievement Motivation Test. The reliability and validity coefficients of Instruments were approved, The hypothetical model tested by using correlation matrix and structural equation modeling. Therefore, causal relationship among learning model dimensions construct, self-efficacy and achievement motivation through designing of model was tested based on theatrical and empirical foundation. Test of final model showed that all of fitness index were in acceptable range. And default model fits sample data completely. Approximately 35 percent of variance achievement motivation and 90 percent of self-efficacy were explained by existing variables.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین چهار شیوه یادگیری به وجود میآید کـه عبارتنـد از: تجربـه عینی ١١، مشاهده تاملی ١٢، مفهوم انتزاعی ١٣ و آزمایشگری فعال ١٤ ازتفریق دو به دوی این شـیوه - های یادگیری، ابعاد الگوی یادگیری کلب (بعد درک اطلاعات و بعد پردازش اطلاعـات ) حاصـل میشود.
هدف اصلی ایـن تحقیـق بررسی روابط درونی انواع ابعاد الگوی یادگیری کلب (بعد درک اطلاعات ، بعد پـردازش اطلاعـات ) و خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت بر اساس یک مدل است .
روابط مورد انتظار بـین متغیرهـای ایـن تحقیق در قالب یک مدل (نمودار١) ارائه شده است : / نمودار١- مدل مفهومی پژوهش فرضیه های پژوهش : در این پژوهش پس از بررسی برازش مدل علی ارائه شده که در نمـودار ١ نشـان داده شـده اسـت ، فرضیه های زیر بر اساس مدل علی آزمون میشوند: فرضیه ی اول : بین ابعاد الگوی یادگیری (بعد درک اطلاعات ، بعد پردازش اطلاعات ) با خودکارآمـدی ارتباط مثبت وجود دارد.
فرضیه ی سوم : خودکارآمدی بین ابعاد الگوی یادگیری (بعد درک اطلاعات و بعد پردازش اطلاعـات ) و انگیزش پیشرفت نقش واسطه ای دارد.
بـر اسـاس آزمون مدل نهایی معلوم شد همه شاخص های برازندگی در دامنه مـورد قبـول قـرار دارنـد و مـدل مفروض به طور کاملی با داده های نمونه برازش دارد، هم چنین یافته حاصل از آزمون فرضـیه ی اول در مدل نهایی نشان داد بین ابعاد الگوی یادگیری (بعد درک اطلاعات و بعد پـردازش اطلاعـات ) بـا خودکارآمدی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد."